افتتاح نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی در مشهد

مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در مجتمع قضایی شوق زندگی شهر مشهد افتتاح شد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سال ۹۷ تا کنون ۲۳ مرکز سلامت روانی اجتماعی ذیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعال بوده است که از تاریخ ۲۶ مهرماه امسال با دستور شفاهی رئیس جمهور مبنی بر توسعه مراکز سراج، تا پایان امسال ۱۰۰ مرکز سراج در کشور فعال خواهند شد.

دکتر ندا اخروی افزود: در این راستا چهار مرکز سراج در مشهد افتتاح خواهند شد که هر یک از این مراکز با پوشش ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر و مناطق روستایی آغاز به کار خواهند کرد.

وی ادامه داد: نخستین مرکز سراج با نام مرکز سلامت روانی اجتماعی شوق زندگی در فضای فیزیکی که از سوی معاونت دادستانی مشهد در مجتمع شوق زندگی واقع در بوستان بهار، در منطقه خواجه ربیع در اختیار این دانشگاه قرار گرفته است امروز آغاز به کار کرد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجتمع شوق زندگی، ویژه مهجوران و آسیب دیدگان اجتماعی است و خدمات قضایی و حقوقی در این مجتمع تجمیع شده است و افتتاح مرکز سراج شوق زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مجتمع، به پیگیری و دریافت حمایت‌های اجتماعی برای مراجعان این مرکز کمک بزرگی خواهد کرد.

اخروی افزود: در این مرکز یک روانپزشک، سه روانشناس، یک مددکار اجتماعی، یک پزشک عمومی ارائه خدمات تخصصی در زمینه درمان دارویی، درمان های روانشناختی و حمایت های اجتماعی موثر بر بهبود اختلالات روانپزشکی را به صورت رایگان بر عهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: گروه هدف اصلی ارائه خدمات در این مرکز، بیماران مزمن روانپزشکی و خانواده آنان و نیز مراجعانی هستند که از طریق مراکز طرف تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای دریافت مراقبت مشارکتی در سطح سلامت روانی- اجتماعی و با رویکرد جامعه نگر به این مرکز ارجاع داده می شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که سه مرکز سراج دیگر در هفته آینده در مشهد افتتاح خواهند شد افزود: مرکز سراج دانش آموزی در تفاهمنامه با آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به عنوان اولین الگوی کشوری سراج دانش آموزی در یکی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش مشهد افتتاح خواهد شد که این مرکز به پذیرش دانش‌آموزان و خانواده آنان اختصاص خواهد داشت.

اخروی با بیان این که مرکز سراج حاجی اربابی در منطقه توس مشهد که توسط یک خیر حوزه سلامت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است و مرکز سراج سیدی نیز در منطقه سیدی برای پوشش جمعیت این منطقه و روستاهای اطراف مشهد افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس اجرای آزمایشی موفق این برنامه در شهرستان‌های الگو، انتظار می رود آغاز به کار این مراکز تحولی بنیادی در خدمات سلامت روانی- اجتماعی ایجاد کند و سبب ارتقای خدمات شبکه بهداشت و درمان در حوزه خدمات تخصصی سلامت روان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار