علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جمع اعضای بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت گفت: امروز در شرایطی در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفتهایم که پس از به ثمر نشستن ساختار سخت افزاری انقلاب، در جهت تحقق نرم افزاری انقلاب اسلامی تلاشهایی صورت گرفته و امروز در مواردی با کامیابی و در مواردی نیز ناکام بوده است و لازم است ضمن پاسداشت موفقیتها و دستاوردها، برای رفع نقصها، ضعفها و مشکلات در آینده از سوی نخبگان و مسئولان با ارائه ایدههای حکمرانی کار شود.
خضریان با بیان اینکه دو مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات از مهمترین ظرفیتهای ارائه گزارش مسیر طی شده و بازخوانی مسیر پر پیچ و خم طی شده به مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی است تا موجب دلگرمی اجتماعی برای ادامه این مسیر نورانی شود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) به مردمسالاری دینی افزود: ایمان به مردم در نگاه امام (ره) تکلیف نقش و جایگاه مردم را در نظام اسلامی مشخص کرده است؛ و با توجه به اینکه مردمسالاری دینی از محکمات خط امام میباشد، همه مدعیان پیروی از حضرت امام (ره) میبایست با هر وسیلهای تلاش کنند تا زمینهساز افزایش مشارکت مردم در اداره امور جمعی شوند.
خضریان در توضیح ضرورت تلاش برای افزایش مشارکت گفت: یکی از مسائل اصلی و محوری که گروههای سیاسی، نخبگان سیاسی، رسانه و احزاب در حوزه مشارکت مطرح میکنند، دال مرکزیاش بر حوزه احراز صلاحیتها قرار دارد و میگویند اگر احراز صلاحیتها زیاد باشد، رقابت زیاد میشود و مشارکت بالا میرود. به عبارتی، همه مطالبات حول شورای محترم نگهبان شکل میگیرد.
وی ادامه داد: این مسئله به این دلیل رخ میدهد که این گروههای سیاسی و صاحبان تریبون، میخواهند که بار مشارکت را از روی دوش خود بردارند و بر دوش حکومت قرار دهند.
عضو هیأت کمیسیون اصل نود مجلس، بیان کرد: مشارکت سه سطح دارد. یکی، حکومت است که شورای نگهبان و مجریان انتخابات در آن سطح تعریف میشوند. سطح دوم، مردم هستند که با رأی دادن و یا عدم رأی دادن به کنشگری در سیاست میپردازند. اما، سطح سوم که سطح میانی است، سطح نخبگانی است که واسطه میان دو سطح دیگر میباشند؛ این سطح، تنها نخبگان علمی را شامل نمیشود و گروههای سیاسی، احزاب و مطبوعات را نیز در بر میگیرد. این سطح، سطح میانجی است.
خضریان، ضمن تأکید بر این نکته که مسئولیت پذیری نخبگان در میزان مشارکت نقش مؤثر دارد، گفت: موضوع مسئولیت پذیری، دو سطح دارد. اول، نخبههاییاند که وارد سطح حکومت میشوند و میزان مسئولیت پذیری آنها در زمان حضور در جایگاه سیاسیشان، نقش مهم و مؤثری در میزان مشارکت دارد.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: ما در کشور، در برخی جایگاههای مختلف سیاسی با پدیده کمکارکردی، بیکارکردی، کجکارکردی و بدکارکردی مواجه هستیم، که در این شرایط، برخی مسئولان مسئولیت اقدامات خود را قبول نمیکنند و پاسخگوی مردم نمیشوند. در عوض از خود سلب مسئولیت میکنند. این شرایط، مردم را ناامید کرده و مشارکت مردم را با کاهش مواجه میکند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود، در توضیح سطح دوم مسئولیت پذیری نخبگان، گفت: سطح دوم مسئولیت پذیری، شامل نخبگانی میشود که سطح عالیتری دارند یا احزاب و گروههای سیاسی میشود که افرادی را برای مناصب حکومتی معرفی میکنند؛ برای مثال، برای مجلس لیستی را میدهند.
خضریان بیان داشت: در پایان دوره مسئولیت این افراد، پاسخگویی اقدامات این افراد که برای نمایندگی یا ریاست جمهوری تحت حمایت قرار گرفتهاند، بر عهده این افراد است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس، در ادامه گفتههای خود، بیان کرد: معتقدم کلید افزایش مشارکت سیاسی، اعتماد عمومی است. نخبگان در افزایش اعتماد عمومی نقشی کلیدی را دارند. یکی از کار ویژههای اصلی نخبگان و گروههای سیاسی، میانجیگری بین مردم و حکومت است؛ اما برخی احزاب در کشور ما با یک خوانش رادیکال، از مردم به حکومت و از حکومت به مردم، مدام در حال بدگویی از این دو نزد یکدیگرند.
نماینده تهران در مجلس گفت: برخی نخبگان و مسئولان، بدگویی مردم را به حکومت میکنند و از طرف دیگر وقتی به مردم میرسند، رفتار بد و غلط یک مسئول را به کل حکومت بسط میدهند و به مردم انتقال میکنند. این بدگویی، اعتماد عمومی را سلب کرده و در نتیجه، مشارکت عمومی را کاهش میدهند.
خضریان، ضمن بیان این نکته که این گروهها در حرف میگویند که دنبال مشارکت بالا هستند، اما در عمل اینگونه عمل میکنند، گفت: این رفتارها، نشان میدهد که این افراد، به دنبال افزایش مشارکت نیستند و عمل آنها، با سخنانشان همخوان نیست.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر نفی سیاستورزی رفاقتی و فامیلی، گفت: سهم دانشگاه، در مسئولیت پذیریهای مسئولین، بسیار زیاد است. مکانیزمهای گزینش و اعلام شاخصهای انتخاب افراد اصلح باید توسط نخبگان در دانشگاهها، مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: نیروهای انقلاب، باید مشی مقام معظم رهبری را در پیش بگیرند که ایشان، خویشان خود را از پذیرش مسئولیتها نفی کردند؛ مدعیان پیروی از ایشان نیز نباید خویشان خود را در سمتهای مهم قرار دهند. مردم، عملکرد مسئولین بر خلاف سیره مقام معظم رهبری را میبینند و اعتمادشان سلب میشود.
خضریان تصریح کرد: راهکار حل این مشکل، اصلاح چرخش نخبگان است. دانشگاه محلی است که باید این مسائل را به نخبگان یادآوری کند. نخبگان ما نباید همزمان با مردم به یاد انتخابات بیافتند. آنها باید خیلی قبلتر، به مسائل فکر کنند.
همچنین، خضریان در ادامه به پاسخگویی به پرسشهای اساتید دانشگاه علم و صنعت درخصوص مشارکت در انتخابات و عملکرد مجلس یازدهم پرداخت.
فقرا شربت شهادت نوشند و اغنیا جام شراب را نوشند ما فقرا در قبرستان تفریح کنیم وثروتمندان در انگلستان
این بازنشستگان به بیتوجهی سهامداران عمده و مدیران مخابرات به آیین نامه ۸۹، بروز نشدن کمک هزینههای رفاهی در سالهای ۱۴۰۱و۱۴۰۲، افزایش کسور بیمه تکمیلی درمان از۲۰٪ به۵۰٪، عدم تسویه بیمه معلم، عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۲ ماده ۳۱ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بازنشستگان بعد از خصوصی سازی، عدم پرداخت مطالبات سالهای گذشته به نرخ روز و برخی مشکلات دیگر، معترض هستند.
و هیچ کسی هم در شرکت مخابرات ایران، سازمان بورس و کشور پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران