مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مشارکت ذینفعان در حل مشکلات زیست محیطی تالاب بین‌المللی شادگان موثر است.

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص اهمیت تالاب و حفظ تنوع زیستی و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم گفت: از آنجا که تالاب شادگان یک تالاب بین‌المللی است و در ابعاد جهانی نیز همواره مورد توجه قرار دارد، باید برای حفظ آن تلاش نموده و برنامه حفاظتی داشته باشیم.

او می‌گوید: یکی از تهدید‌های این تالاب متاسفانه صید ماهی با دستگاه الکترو شوکر است که آسیب جدی به تنوع زیستی تالاب وارد نموده است و باید برای این متخلفین، برخورد متناسب و بازدارنده دیده شود.

میرشکار به موضوع پسماند‌ها در تالاب اشاره کرد و گفت: با توجه به بعد گردشگری این تالاب رعایت و مدیریت پسماند‌ها در این حوزه ضروری است. تشکیل شرکت تعاونی جهت ساماندهی وضعیت قایق‌های صیادی و خدمات رسانی به گردشگران مورد تاکید است.

او ادامه داد: برای توسعه گردشگری در تالاب باید از افراد آموزش دیده در حوزه‌های گردشگری و محیط زیست استفاده شود تا علاوه بر رونق اقتصادی در این بخش به حفظ از این تالاب هم کمک شود.

این مقام مسئول از دادستان شهرستان در خواست نمود تا با صدور احکام سبز برای متخلفان حوزه‌های محیط زیست گام‌هایی در جهت بهبود و جبران آسیب‌های وارده به محیط زیست برداشته شود.

 سید نادر شبیبی دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شادگان گفت: شادگان از نعمت تالاب بین‌المللی برخوردار است و در کنار این نعمت عظیم، شادگان پایتخت فرهنگی قوم عرب محسوب می‌شود.

او به مشکلات زیست محیطی و گردشگری تالاب اشاره کرد و گفت: بهترین روش جهت ساماندهی و رفع مشکلات این حوزه، تشکیل اتاق فکر با کمک دستگاه‌های ذینفع و جوامع محلی می‌باشد و مجموعه دادستانی شهرستان هم در حد توان برای رفع این مشکلات کمک خواهد کرد.

شبیبی خواستار انجام کار‌های فرهنگی و ساخت مستند‌های فاخر، تهیه کتاب‌های مناسب و تابلو‌های زیبا از حیات وحش جهت معرفی بهتر این تالاب شد و گفت: از محققان و هنرمندان جهت انجام این کار‌ها باید کمک گرفت.

این مقام مسئول در بخش امنیتی و حفاظت از محیط زیست هم گفت: با توجه به اینکه ذینفعان اصلی تالاب، جوامع محلی می‌باشند از مردم می‌خواهیم تا در کنار نیرو‌های انتظامی و مجموعه محیط بانان محیط زیست منطقه در حفاظت از تالاب کمک نمایند.

او از مسئولین محیط زیست خواست تا از طریق بخش حقوقی سازمان متبوع، متناسب سازی جریمه‌های زیست محیطی را با نوع جرم پیگیری نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.