موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن: ایران به دستاورد‌های بزرگی دست یافته است

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اعتراف کرد که ایران به رغم وجود مشکلات به دستاورد‌های بزرگی دست یافته است.

 موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در تحلیلی که در برخی رسانه‌های عربی بازتاب داشت تصریح کرد که ایران در دوره گذشته در همه زمینه‌ها دستاورد‌های قابل توجهی داشته است.

در تحلیلی که توسط «پاتریک کلاوسون» مدیر مرکز تحقیقات این موسسه انجام شد، آمده است که به رغم پاره‌ای مشکلات ساختاری، ایران توانست به سمت رشد اقتصادی حرکت کند و دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

کلاوسون در تحلیل خود اضافه کرد که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران می‌تواند به سمت اقدامات جسورانه‌تر گام بردارد.

اقتصاد مقاومتی مقابل تحریم‌ها

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این تحلیل افزود که مقامات آمریکایی از مدت‌ها قبل بر این باور بودند که اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باعث فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و در نتیجه تهران امتیازاتی خواهد داد، اما پس از سال‌ها فشار اقتصادی بر ایران وضعیت اقتصاد این کشور در حد کافی خوب است و در این زمینه به نظام جمهوری اسلامی ایران احساس امنیت داده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: در این زمینه، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که سال ۲۰۲۴ سومین سال متوالی خواهد بود که تولید ناخالص داخلی ایران سریع‌تر از آمریکا رشد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه یابد. همچنین پیش بینی می‌شود که درآمد ملی تراکمی ایران در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به میزان ۱۲.۱ درصد رشد کند در حالیکه این میزبان برای ایالات متحده ۶.۱ درصد خواهد بود.

بنابراین، عملکرد ایران قابل تحسین است، به خصوص اینکه اقتصاد اروپا و ژاپن در این دوره با سرعت کمتری نسبت به اقتصاد آمریکا رشد کردند.

این موسسه معتبر بین المللی در تحلیل یاد شده با اشاره به اینکه درآمد‌های نفتی اساس این موفقیت را تشکیل می‌دهد، افزود: در سال ۲۰۲۰، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده درآمد صادرات نفت ایران را ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد که میزان تولید نفت خام به حدود ۲ میلیون بشکه در روز و نرخ مصرف فرآورده‌های نفتی به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در آن زمان برآورد‌ها در مورد سایر محصولات دیگر کمتر بود. اما امروز قیمت نفت و حجم صادرات افزایش یافته است.

این درحالیست که مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تخمین می‌زند که درآمد‌های صادراتی ایران برای سال ۲۰۲۵ - ۲۰۲۴ بسته به ارزش و حجم بین ۲۸ تا ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اشاره به اینکه این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران از کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت نیز سود می‌برد، افزود: در این زمینه، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال‌های ۱۹۸۳-۱۹۸۴، نفت ۹۸ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌داد، در حالی که گمرک ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، صادرات غیرنفتی را بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار، یعنی بسیار بیشتر از فروش نفت اعلام کرد، گرچه شکی نیست که این عدد واقعی نیست، زیرا ایران مانند آمریکا و سازمان تجارت جهانی، صادرات میعانات گازی خود را که بالغ بر چند میلیارد دلار می‌شود، در زمره صادرات غیرنفتی طبقه بندی می‌کند. با این حال، حتی اگر میعانات گازی از معادله کسر شود، صادرات غیرنفتی ایران به تنهایی کل واردات ۶۰ میلیارد دلاری آن برای سال‌های ۲۰۲۳ - ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد.

این موسسه همچنین به کاهش نرخ بیکاری در ایران اشاره کرد و افزود که وضعیت اشتغال تغییر کرده است، زیرا بیکاری پیشتر بلای جامعه ایران بود که به ناآرامی‌های سیاسی دامن می‌زد.

با این حال، برآورد‌های «سازمان بین‌المللی کار» برای دوره بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که سالانه ۱۵۰ هزار مرد دیگر در بخش رسمی شغل پیدا می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد آن‌ها مشاغل حرفه‌ای یا مدیریتی را اشغال کردند، در حالی که ده‌ها هزار نفر نیز راه‌هایی برای یافتن شغل در بخش رسمی غیر رسمی جهت امرار معاش پیدا کرده‌اند.

این آمار با رشد نیروی کار (مرد) در ایران مطابقت دارد یا از آن فراتر است، زیرا نسبت به نرخ ۶۰۰ هزار نیروی جویای کار (مرد) که یک دهه پیش شاهد بودیم کاهش قابل توجهی دارد.

در سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری مردان سنین ۲۵ تا ۵۴ سال در ایران ۶.۹ درصد بود که آمار بالایی نیست.

دستاورد‌های امنیتی

در ادامه این تحلیل به پیشرفت‌های امنیتی ایران اشاره شده و آمده است که جمهوری اسلامی ایران اخیراً به موفقیت‌های آشکاری در سطح امنیتی دست یافته است، زیرا به رغم تلاش‌های خارجی برای محدود کردن آنها، تهران پیشرفت چشمگیری در برنامه‌های کلیدی مانند پیشرفته‌تر شدن موشک‌ها، پهپاد‌ها و فناوری هسته‌ای داشته است.

تهران از «انزوای راهبردی» که ۱۰ سال بدون هیچ دوستی جز سوریه و لبنان در آن قرار داشت، بیرون آمده است که بخشی از این پیشرفت‌ها حاصل سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و حمایت از گروه‌های طرفدار خود در منطقه است.

منبع : ایرنا

برچسب ها: تحریم ، وضعیت اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
طرف بلند شده از افغانستان اومده ایران یک روز رفته معطل شده جلوی کافی نت یه برگه شناسایی بهش دادن،اون با بنده ای که دوسال لب مرز خدمت کردم و سرباز بودم یکی شده،مامورا فقط میگیرن میبرن ورامین اونجا اون برگه شناسایی رو نشون میدن برمیگردن،قسم میخورم از دور و بریام تا جایی که بتونم یک نفرو نذارم بره سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
چه سود روز به روز دزدی فساد و رانت در کشور ایران به خاطر خالص سازی و یک دست کردن حکومت بیشتر و نبود شفافیت و آزادی مطبوعات و بای کت خبری بیشتر و مردم ایران فقیر تر و محیط زیست نیز به خاطر فقر مردم در حال نابود شدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
تا کور شود هر انکه نتواند پیشرفت ایران عزیز را ببیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
ومردمش همچنان تو رنج وعذاب زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
کور شود هر کس پیشرفت ایران بزرگ را نمی بیند
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۲۱:۰۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
مثل اینه که بگی سرعت رشد اقتصاد ایران سه برابر و چین دو برابر شده
یا اینکه سرعت بنز به چهارصد کیلومتر در ساعت و پراید به دویست کیلومتر رسیده
مقایسه بین دو اقتصاد ریز و درشت به نظر بسیار اشتباه است
اقتصاد قویی و وسیع در برابر اقتصادی ضعیفتر و کوچک‌تر
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
مقایسه اقتصاد کوچک ایران با اقتصاد گسترده آمریکا اشتباه است
همانند سرعت مورچه به گوسفند است یک گام گوسفند هزار گام مورچه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
رژیم غاصب و موقت صهیونیستی و آمریکا بدانند ایران اسلامی به هیچ عنوان به وضعیت خفت بار قبل از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ بر نخواهد گشت ، بلکه در سایه استقلال به سرعت بسوی قله های علم و دانش و ترقی پیش خواهد رفت و به سر و صدای چند نفر محدود وطن فروش منفور ملت دل نبندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
هر جا دشمن از ما تعریف کرد باید دانست که کار اشکال دارد .و دارند ما راه‌راه می‌کنند تا به این وضعیت سر خوش باشیم .و غافل از حال و هوای کشورهای اطرافمان و بی خود به خودمان بنازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
نکنه پراید ساختیم و خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۱۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
متاسفانه رسانه در ایران ضعیف وخیلی از مردم نمیدونن ما چه چیزهایی تولید میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۸:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
چقدرش در راستای منافع ملت هست ؟ نتیجش در زندگی مردم از جهت اقتصادی و ملزومات زندگی مردم چقدر بوده ؟ کاش یکم بیشتر به فکر مسایل ساده ای مثل محیط زیست ، مسکن ، درآمد سرانه ملی و توذزع عادلانه ثروت و امکانات مملکت و مهاجرت جوانان و نخبگان و ایجاد امید در اونها و این قبیل مسایل ساده باشیم . مردم خیلی توقع ندارن با همین چیزای ساده میشه راضیشون کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۸:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
این ایراد بر شما که اینقدر در خاورمیانه هزینه کرد تا شاهد نفوذ جمهوری اسلامی باشد ببینید اشکال کارتان در کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
دستاورد بزرگ وقتیه که بتونیم پراید بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
اصلا هم اینطور نیست اقتصاد ایران هر چقدر قوی باشد صد میلیون را نمی‌تواند نان دهد ولی اقتصاد چین دو‌ میلیارد را نان میدهد و چین جمعیت خود را به سه میلیارد هم میرساند پس هندوانه زیر بغل مسولان ما و ما مگذار خواهشاً این جنگ روانی و دروغ و فریب و ریاکاری آمریکاست شک نکنید اصل و پایه و بی نیازی و خودکفایی اقتصاد مهم است
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۷:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
خخخخخخخ
همین مونده آمریکا با اینقدر تجاوز و جنگ در جهان از اقتصاد ایران بگه
ما خودمون کامل میدونین چه اقتصادی داریم نمی‌خواد تو‌از خوبی نداشته ما بگی
کدوم خودروسازی ،کدوم‌صمعت پیشرفته الکترونیک کدوم ...و....و...و...
هر وقت آمریکا از ما صحبت کرد شک کنید که دروغ میگوید و ما را مسخره میکند
Iran (Islamic Republic of)
ایلوش
۱۸:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
بهتره اطلاع وآگاهیت رو زیاد کنی علوم فقط به سواری ختم نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
چقدر مردم ما خود باخته و بی عزت نفس شدند که پیشرفت های خودشان رو مسخره می‌کنند
موسسات خارجی دارند براساس آمار حرف می‌زنند نه از زیر لحاف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
این فریب آمریکاست گول نخوریم
مثل همان مقایسه های خودمان با نیم قرن پیش کشورمان که تا کنون بدان افتخار میکردیم!!!!!!!
آمریکا اقتصاد اول و پر قدرت و با وسعت بالا چه رشد سریعی میتواند داشته باشد
مقایسه دو اقتصاد اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
مثل مقایسه سرعت خودرو با هواپیمای جت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
نه عزیزم این خودتی که داری خودت و تمسخر میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
ما بر لبه داریم میریم عقب جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
خودش مسخره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
مسخره امریکاست
Germany
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
و همچنين در فساد مالي پولي از اوكراين هم جلو زده است.
آخرین اخبار