فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شورای نگهبان در انتخابات اختیار تام دارد

علی صوفی درباره انتخابات مجلس نکاتی را بیان کرد.

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: اکنون انتخابات از معنا و مفهوم اصلی خود فاصله گرفته است و کاری نمی‌توان برای آن کرد.

وی ادامه داد: حضور مردم در پای صندوق‌های رای به چند عامل بستگی دارد؛ برای مثال انتخاب شونده و انتخاب کننده. در این دوره انتخاب شونده که با تیغ نظارت استصوابی درو شده است. خیلی از احزاب اصلاح طلب خوش بین بودند و در انتخابات ثبت نام کردند و کاندیدا معرفی کردند، ولی شاهد بودیم که تمام این افراد رد صلاحیت شدند. انتخاب کننده هم مردم هستند که از صندوق رای گریزان شده‌اند؛ بنابراین دیگر انتخابات معنایی ندارد.

صوفی افزود: نهاد‌های مسئول در حال حاضر نمی‌توانند اقدامی نجام دهند، اما در زمانی که می‌شد اقدامی انجام دهند این بود که نظارت استصوابی که از نظر من مخالف قانون اساسی است را بردارند؛ زیرا در قانون اساسی مجری و ناظر جدا هستند، اما در حال حاضر این دو مورد با هم یکی دانسته شده است و زمانی که مجری و ناظر انتخابات یکی دانسته شوند این طبیعی است که در انتخابات فساد ایجاد شود.

وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: چون در انتخابات شورای نگهبان اختیار تام دارد؛ بنابراین آن چیزی که باید اصلاح شود این است که نظارت استصوابی به حالت قبل خود بازگردد یعنی به حالتی که در زمان امام خمینی (ره) وجود داشته است و اگر می‌خواهند واقعا انتخابات رقابتی شود یکی از راهکارهایش این است.  

وی خاطر نشان کرد: در سخنرانی که مقام معظم رهبری نیز در مشهد داشتند چهار محور را برای انتخابات مشخص کردند و توصیه کردند که مسئولان بر روی این چهار محور کار کنند اگر بر روی این چهار محور کار می‌شد و اصلاحات انجام می‌شد طبعا می‌شد امیدوار بود که انتخابات رقابتی داشته باشیم این چهار محور هم این بود: مشارکت بالا، رقابتی بودن انتخابات، امنیت و سلامت انتخابات که در حال حاضر هیچ دستگاهی گزارش در این زمینه ارائه نکرده است.

صوفی در پایان بیان کرد: زمانی که رهبر انقلاب این نظر را فرمودند، اما مسئولان به آن بی اعتنا بودند انتخابات هم معنا و مفهوم خود را از دست داده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
بزرگترین اشتباه رای دادن هست تو این اوضاع تورم فقر ونابود سرمایه مردم تو بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
اگه اختیار تام داشت فقط به تعداد کرسی ها تایید صلاحیت میکرد نه هزاران نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
اگه شورای نگهبان درانتخابات دخالت نمیکردشایدحضورمردم درپای صندوق امکان داشت ومردم رغبت میکردن که بیایند
آخرین اخبار