جدیری از تلاش تراکتورسازی برای رفع این معضل به عنوان مسئولیت اجتماعی خبر داد وگفت: تراکتورسازی از منظر و با نگاه بلند مدت به این مورد توجه ویژه دارد چرا که روزی همین دانشجویان در آینده نه چندان دور ادامه دهنده راه در تراکتورسازی خواهند بود و تراکتورسازان با همکاری تمامی مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه تبریز برای حل این مشکل نیز آستین همت بالا زده است.
معاونت حوزه مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، اما حلقه مفقوده را عملیاتی و حل مسئله محور شدن روند ارتباط صنعت و دانشگاه میداند هر چند اصل هزینه را نیز بی تاثیر نمیداند.
وی در رابطه با این موضوع اظهار داشت: هر دو مجموعه باید رویکرد حله مسئله را داشته باشند با این مضمون که گلوگاهها و مشکلات را به موقع، دقیق شناسایی و مطرح کنند و تا حصول نتیجه و عملیاتی شدن معادلات و دست یافته ها، آن را حل شده فرض ننمایند.
وی با گریز به همکاری تراکتورسازی و مراکز دانشگاهی طی چندسال اخیر و با رویکردی که در مدیریت این مجموعه وجود دارد گفت: همکاری با دانشگاه آزاد و یا سایر دانشگاهها کشور نتایجی همچون طراحی خط رباتیک و یا حتی تراکتورشالیزار را به همراه داشت که هر کدام به نوبه خود ثمرات قابل توجهی چه در حوزه امنیت غذایی و صنعتی و چه در حوزههای مالی و ارزی برای کشور به دنبال داشته است.
عطا الله ندیری نیزافزود: براساس بند ۱۱ و ۱۳ قانون جهش دانش بنیان به صراحت اعلام شده که صنایع میتوانند از محل معافیت مالیاتی یا اعتبار مالیاتی برای تجهیز آزمایشگاهها مرجع، آزمایشگاههای تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه ها، قراردادهای فی ما بین در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه و در کلا تمام زمینههای همکاری این دو بخش استفاده کنند.
وی اعتبار پیش بینی شده از سوی وزارت علوم برای این منظور تا پایان سال را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام و افزود: براساس این پیش بینی کلیه مراکز دانشگاهی کشور میتوانند تا این سطح از معافیت مالیاتی استفاده کنند، اما تحقق آن بسته به همت صنایع و دانشگاهها دارد که از این مزیت مالی تا چه میزان استفاده و بهرهمند شوند.
ندیری با اشاره به اینکه شاید حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه مشغلههای هزینهای باشد ابراز امیدواری کرد با قانون معافیت مالیاتی که تصویب و طی چند روز گذشته ابلاغ شده این گره باز و شاهد گسترش روابط این دو مجموعه فراسازمانی باشیم که اتفاقا هر دو بخش در حیطههای کاری خود رشد و ترقی تاثیرگذاری در کشور و حتی سطح بین الملی داشتند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ضمن تاکید به موقعیتهای صنعتی، علمی و فن آوری تراکتورسازی و جایگاه جهانی این برند ملی ابراز امیدواری کرد این مجموعه نیز از ظرفیت به وجود آمده از سوی وزارت علوم براساس قانون اشاره شده، استفاده و روند توسعهای ارتباط دوسویه این صنعت و دانشگاه رو تسریعی بخشد.