فرمانده یگان حفاظت تالاب هورالعظیم از دستگیری یک نفر متخلف شکار پرنده خوتکا و تخریب یک محمیه (دامگاه) در این تالاب خبر داد.

علی سجاد جلالی فرمانده یگان حفاظت هورالعظیم گفت: طی گشت و کنترل و کمین ۳ ساعته، نیرو‌های یگان موفق به دستگیری یک نفر متخلف در تالاب هورالعظیم شدند و از این متخلف ۲۲ قطعه پرنده از نوع خوتکا کشف و ضبط گردید.

جلالی با تأکید بر اینکه نیرو‌های یگان تالاب هورالعظیم به صورت شبانه روزی در جهت پیشگیری از شکار و صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفین اقدام به گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت می‌نمایند، گفت: این متخلف نیز بعد از تشکیل پرونده برای پیگیری مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردید و امیدواریم دیگر شاهد تخلف این فرد و متخلفین دیگر نباشیم.

جلالی می گوید: خوتکا در مناطق تالابی، برکه ها، باتلاق ها، مصب ها، دریاچه ها، و سواحل دریا به سر می‌برد. در ایران، زمستان‌ها، به صورت مهاجر و به وفور دیده می‌شود. 

این پرنده، ۴۶ سانتی متر طول دارد و از سایر اردک‌ها کوچکتر است. بسیار اجتماعی است و به سرعت و تیز به پرواز در می‌آید. در پرنده‌ی نر، سر تیره و بدنش خاکستری به نظر می‌آید. ولی سر به رنگ بلوطی است و دو نوار پهن چشمی به رنگ سبز دارد. در دو طرف زیر دمگاه، دو لکه‌ی زرد نخودی و در دو طرف حاشیه‌ی بدن و شانه، دو نوار افقی سفید رنگ دیده می‌شود. ماده ها، لکه لکه‌ای و قهوه‌ای مایل به نخودی اند. هر دو جنس، آینه‌ی بالی تیره و سبزه براق دارند. زیر تنه سفید و شاهپر‌های بال سیاه مایل به قهوه‌ای است.

علاوه بر حفاظت از زیستگاه‌های تالابی این پرنده در سرتاسر ایران، کنترل میزان شکار این پرنده و همچنین حفاظت از مناطق، به توجه خاصی نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار