خطر مرگ در کمین استفاده کنندگان از بخاری و آبگرمکن بدون دودکش

از به کار بردن چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش یا دارای نقص در دودکش در خانه و اتاق خواب خودداری کنیم.

  عبدالرزاق نژاد رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها تلقی می شود گفت: مهمترین اماکن شایع تجمع گاز منوکسیدکربن در حمام، کابین وسایل نقلیه، چادرهای مسافرتی و مکان های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب است.
وی ادامه داد: لازم است قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی گاز سوز و نفتی منزل، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها اطمینان حاصل کنیم، همچنین از وجود جریان هوای کافی در محیط نیز مطمئن شویم و از بکار بردن وسایل گرمایشی در محیط های بسته و فاقد جریان هوا خودداری کنیم.
دکتر عبدالرزاق گفت: گاز منوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو و بدون طعم است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مثل نفت، گاز، بنزین و ذغال حاصل می شود.
وی افزود: علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد شکمی، بیهوشی، تشنج، اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و در برخی موراد تنگی مردمک چشم است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: هنگامی که فردی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود لازم است مصدوم به هوای آزاد منتقل شود و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم؛ احیای قلبی عروقی باید آغاز شود و با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار