معاون محیط زیست استان اردبیل گفت: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان از اواسط دی ماه تا نیمه اول بهمن ماه انجام می‌شود.

رامین جمشیدی گفت: هر ساله با شروع فصل سرما مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض‌های جنوبی که دمای هوا گرم‌تر است آغاز می‌شود.

معاون محیط زیست استان اردبیل افزود: استان اردبیل به دلیل داشتن زیستگاه‌های مطلوب از جمله تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی متنوع، بعنوان یکی از مهم ترین مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

به گفته او، هرساله هزاران قطعه پرنده عادی، حمایت شده و در معرض خطر انقراض از جمله انواع اردک، زنگوله‌ بال، خروس‌کولی، قوی فریادکش، غاز پیشانی سفید، فلامینگو، پلیکان و طاووسک برای زمستان‌گذرانی به استان اردبیل مهاجرت می‌کنند.

معاون محیط زیست استان اردبیل گفت: از اواسط دی ماه تا اواسط بهمن ماه محیط بانان،کارشناسان و متخصصان پرنده‌شناسی برای کسب اطلاعات و آمار دقیق، تعداد و نوع گونه‌ها، تغییرات جمعیتی و بررسی مسائلی نظیر پایش برای بیماری فوق حاد پرندگان با استفاده از دوربین چشمی، فیلمبرداری، تلسکوپ و هلی شات، کار سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی را انجام می‌دهند.

جمشیدی تالاب های میل و مغان، تپراق کندی و دریاچه شهرک کشت و صنعت مغان در شمال استان و تالاب شورابیل، بند الماس، سد یامچی و سد سبلان را از جمله مهم ترین مراکز تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سطح استان عنوان کرد که هر سال سرشماری و آماربرداری پرندگان مهاجر توسط عوامل محیط زیست در آنها انجام می پذیرد.

او وضعیت تالاب های استان را به لحاظ وضعیت آبگیری و دارا بودن امنیت کافی برای حضور و زمستان گذرانی پرندگان مناسب دانست و از برقراری گشت و کنترل مستمر ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان در ایام زمستان در تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش به منظور حفاظت و جلوگیری از هرگونه شکار و صید غیرمجاز و برخورد با خاطیان و متخلفان خبر داد.    

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.