در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان چهارمحال و بختیاری نحوه اجرای مجازات‌های جایگزین برای مرتکبین جرایم غیر اخلاقی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

محمد رزم رئیس کل دادگستری و رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اظهار کرد: طرح مقابه با جرایم غیر اخلاقی از طریق مجازات‌های جایگزین بر اساس ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی از جمله عدم رعایت حجاب و عفاف، روابط خارج از عرف دختر و پسر، مزاحمت‌های خیابانی و حمل، نگهداری و استعمال مشروبات الکی و مواد روانگردان تدوین شده است. 

وی افزود: در این طرح بر نقش مهم ستاد‌های امر به معروف و نهی از منکر برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید شده است. 

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه در مقوله مجازات‌های جایگزین برای مرتکبین جرایم اخلاقی ارائه آموزش‌های اصلاحی نیز پیش بینی شده است تصریح کرد: به جهت پیشگیری از تکرار جرم و اصلاح افکار و رفتار مجرمان خُرد، طرح الزام این افراد به شرکت در کلاس‌های آموزشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار می‌شود تا زمینه باز اجتماعی کردن ایشان فراهم گردد.


بیشتر بخوانید


رئیس ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان با تأکید بر نقش نهاد‌های فرهنگی به ویژه جامعه روحانیت برای ارتقاء مکارم اخلاقی و ایجاد جامعه سالم و دینی خاطرنشان کرد: علما و روحانیون از دوران پیش از انقلاب همواره میان مردم حاضر می‌شدند و با موعظه و تبیین احکام دینی در حوزه‌های تربیت و انسان سازی نقش آفرینی می‌کردند. 

وی افزود: امروز هم ما نیاز داریم تا از ظرفیت‌های ارزنده ائمه جمعه و جماعات برای بصیرت آفرینی و حفظ ارزش‌های والای انسانی در جامعه استفاده کنیم.

رزم با بیان اینکه در برهه حساس کنونی دشمنان با استفاده از فضای مجازی و ابزار‌های رسانه‌ای هجمه‌های فرهنگی را برای شستشوی مغزی جوانان ما برنامه ریزی می‌کنند ابراز داشت: در زمینه آموزش افراد باید به بحث آثار زیانبار فضای مجازی نیز پرداخته شود چراکه بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از اینترنت و فضای سایبری نشأت می‌گیرد.

در این جلسه سیدمحمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در سخنانی با تشریح چگونگی اجرای طرح اعمال مجازات‌های جایگزین برای مرتکبین جرایم غیر اخلاقی خاطرنشان کرد: طرح اعمال مجازات‌های جایگزین برای مرتکبین جرایم غیر اخلاقی از جمله طرح‌هایی بود که در بدو امر در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان اولین استان کشور اجرا شد. 

وی گفت: به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح بررسی‌های کارشناسانه‌ای روی آن انجام شد و نکات جدیدی متناسب با نیاز روز جامعه به طرح مذکور اضافه گردید.

موسوی بیان داشت: در طرح به روز شده اعمال مجازات‌های جایگزین برای مرتکبین جرایم غیراخلاقی، طبق آنچه که مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند بر مجازات و برخورد قاطع با افرادی که معاند بوده و به صورت کاملا آگاهانه هنجار‌ها و قوانین اجتماعی را زیرپا می‌گذارند تأکید شده است. 

وی تصریح کرد: همچنین در این طرح برای آن دسته از افرادی نیز که از روی غفلت و برای اولین بار مرتکب رفتار غیراخلاقی می‌شوند مقرر شده تا ایشان به شرکت در دوره‌های توجیهی و آموزشی ملزم گردند و چنانچه پس از طی دوره مجدداً مرتکب جرم اخلاقی شوند بر اساس قانون جرم آن‌ها در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار