رسیدگی به ۳۷ پرونده زندانیان جرائم غیرعمد

در بیست و ششمین نشست ستاد دیه استان فارس، به ۳۷ پرونده زندانیان جرائم غیرعمد رسیدگی شد.

مدیرکل زندان‌ها و رئیس ستاد دیه استان فارس در بیست و ششمین نشست اعضای هیئت مدیره ستاد دیه استان که به‌منظور بررسی پرونده زندانیان واجد شرایط جرائم غیر عمد تشکیل شد، ضمن ارائه آمار عملکرد ستاد دیه استان در مدت گذشته نسبت به سال جاری گفت: تعداد ۴۱۵ زندانی جرائم غیر عمد از زندان آزاد و به جامعه و کانون خانواده بازگشه‌اند.

اسحاق ابراهیمی بدهی این زندانیان را یک هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با رایزنی‌های مددکاران زندان‌ها و ستاد دیه، شکات بیش از ۶۴٠ میلیارد تومان از حق خود را گذشت کرده‌اند که این عزیزان بزرگترین خیرین ستاد دیه هستند. همچنین بیش از ۷ میلیارد تومان آورده خود زندانیان بوده است و مراجع قضایی استان هم با رسیدگی در کمترین زمان ممکن به پرونده‌ها، میزان۴۳۷ میلیارد تومان به‌صورت پذیرش مطلق و همچنین تقسیط اعسار را رسیدگی کرده‌اند.

او افزود: علاوه بر این‌ها، ستاد دیه از همه ظرفیت‌ها برای اخذ کمک‌ها استفاده کرده و در همین راستا بیش از ۶۷ میلیارد تومان از سوی خیرین یا اعتبارات ستاد دیه مرکز تامین و پرداخت شده است.

مدیرعامل ستادی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه برای آزادی این زندانیان بیش از ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی جذب شده است، گفت: هم‌اینک ۹۷۷ زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان نگهداری می‌شوند که ۴۷ نفر از این تعداد زن هستند و برای آزادی این تعداد زندانی نیازمند مشارکت و همکاری همه خیرین و موثرین جامعه خصوصاً در آستانه سال نو هستیم.

او ادامه داد: از آغاز سال جاری تاکنون تعداد ۸۶۲ پرونده ستاد دیه تشکیل و ۳۸۴ پرونده به کمیته ویژه در ستاد دیه کشور در تهران ارسال شده است که از این بابت استان اول کشور در ارسال پرونده به تهران و جذب کمک‌ها هستیم.

اسحاق ابراهیمی همچنین افزود: میزان کمک‌های مردمی به ستاد دیه نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است که جای تشکر از مردم شریف و نوع‌دوست فارس دارد.

احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس نیز در این نشست با اعلام آمادگی صدا و سیمای استان به‌منظور اجرای فعالیت‌های اجتماعی-رسانه‌ای برای جلب کمک‌ها و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، گفت: در این حوزه و همچنین پویش‌ها و حرکت‌های اجتماعی، نیازمند برندسازی و جایگاه‌بخشی به این فعالیت‌ها هستیم تا در بین گروه‌های هدف، این فرایند به‌مرور تبدیل به یک فرهنگ و سنت حسنه شود.

پهلوانیان تصریح کرد: ایجاد پویش‌های مناسبتی به‌منظور جلب کمک‌های مردمی نیز از جمله برنامه‌هایی بوده که صدا و سیمای فارس با مشارکت اداره کل زندان‌های استان و ستاد دیه فارس آن را به انجام رسانده است، اما آنچه موجب توفیق این پویش‌ها می‌گردد، مشارکت و هم‌افزایی جمعی جامعه اطلاع‌رسانی، نهاد‌های فرهنگ ساز، شهرداری‌ها، اداره ارشاد، و خبرگزاری‌های استان و شهرستان‌هاست تا شهروندان و هم‌استانی‌های گرامی با درک اهمیت و برکات این پویش‌ها، از آن استقبال کرده و از نتایج آن در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد نیز مطلع شوند و آن را استمرار بخشند.

او در طراحی پویش‌ها، ضرورت ایجاد سهم برای یکایک مردم جامعه را ضروری عنوان کرد و اذعان داشت: تکرار این رویداد‌های مناسبتی که غالباً در ماه مبارک رمضان یا آستانه نوروز یا اعیاد ویژه مذهبی پر رنگ‌تر می‌شود، می‌تواند به یک عادت و روند مستمر در جامعه مبدل شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس در ادامه همچنین تبیین رسانه‌ای خدمات جامعه خیرین و تکریم از خیران و خانواده آنان را در رسانه دارای اهمیت برشمرد و افزود: این مهم موجب ترویج فرهنگ گذشت و کمک به نیازمندان بویژه برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد خواهد شد.

همچنین مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد استان فارس هم در این نشست با ابراز خرسندی از عملکرد مطلوب ستاد دیه استان فارس و تعاملات موثر آن با نهاد‌های اجتماعی، ارگان‌ها و سازمان‌های تاثیرگذار، پویش‌های فراگیر برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و رفع مشکلات خانوادگی آنان را تحسین و تصریح کرد: علت‌یابی ورود یک هزار زندانی جرائم غیر عمد به زندان‌های فارس نیازمند کار علمی و مطالعاتی است.

او گفت: باید تلاش کرد تا بستر‌ها و زمینه‌های بروز ارتکاب این دست جرائم در استان را شناسایی، و جهت کاهش آن‌ها تلاش کرد.

موصلی ضرورت اتخاذ ساز و کار‌های تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی لازم به‌منظور جلب حمایت جامعه خیرین مرتبط با ستاد دیه و جلب کمک‌های آحاد مردم را نیز ضروری توصیف کرد و افزود: باید شهد شیرین مساعدت به انسان‌های گرفتار و فراهم شدن زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد که انگیزه مجرمانه در وقوع حادثه و جرم نداشته‌اند را به مردم و خیرین تقدیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار