تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان روزانه ۱۱۰ هزار مترمکعب را با روش لجن فعال چند مرحله‌ای تصفیه می‌کند.

فرهاد بختیاری فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: روزانه ۱۱۰ هزار مترمکعب با روش لجن فعال چند مرحله‌ای تصفیه در تصفیه خانه همدان تصفیه می شود و بیشتر پساب های این تصفیه خانه در نیروگاه برق شهید مفتح، باطری‌سازی صبانور، پتروشیمی هگمتانه و پتروشیمی ابن‌سینا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: این تصفیه خانه در چهار مرحله طراحی شده که فاز اول و دوم آن در حال بهره‌برداری و ۲ فاز دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای این تصفیه‌خانه است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بخش مایع این تصفیه خانه به صورت ۱۰۰ درصدی تکمیل شده و بخش لجن نیز پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی دارد، گفت: بخش لجن از بخش‌های بسیار مهم هر تصفیه خانه است، چون با تولید کمپوست لجن می‌توانیم علاوه بر فروش و درآمدزایی از طریق آن، به حفاظت از محیط‌زیست کمک کنیم.

بختیاری فر با اشاره به اینکه برای تکمیل بخش لجن به اعتبار و تجهیزات نیاز داریم، گفت: نیروی انسانی متخصص و فضای فیزیکی برای تکمیل و بهره‌برداری از بخش لجن این تصفیه خانه وجود دارد و ما با تکمیل این بخش می‌توانیم کمپوست لجن را به کشاورزان و شهرداری‌ها بفروشیم.

اوگفت: تصفیه خانه فاضلاب تویسرکان با ظرفیت تصفیه روزانه بیش از ۱۰ هزار متر مکعب و با سیستم تصفیه لجن فعال و تصفیه خانه فاضلاب سرکان با ظرفیت روزانه یک هزار و ۲۵۰ متر مکعب فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر نهاوند با ظرفیت روزانه بیش از ۱۴ هزار متر مکعب و با نوع سیستم تصفیه‌ای لجن فعال و تصفیه خانه فاضلاب شهر کبودرآهنگ با ظرفیت روزانه سه هزار و ۸۰۰ متر مکعب پساب با سیستم تصفیه‌ای برکه تثبیت، نیز در استان فعال هستند.

بختیاری فرگفت: تصفیه خانه شهر رزن نیز با ظرفیت پنج هزار متر مکعب در روز و تصفیه خانه فاضلاب شهر اسدآباد با ظرفیت روزانه بیش از ۱۰ هزار متر مکعب هر ۲ با سیستم تصفیه‌ای لاگون هوادهی از دیگر تصفیه خانه‌های شهری در استان همدان هستند.

او درباره تصفیه‌خانه‌های شهرستان ملایر، گفت: تصفیه خانه شهر ملایر با ظرفیت بیش از ۱۱ هزار متر مکعب در روز و با روش تصفیه‌ای لاگون هوادهی در حال بهره‌برداری است و تصفیه خانه روستای حسین آباد ناظم در حال ساخت است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به فاضلاب‌های روستایی شهرستان همدان، گفت: تصفیه خانه روستای سیمین با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب در روز فعالیت می‌کند و تصفیه خانه روستای ارزانفود نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی و ظرفیت ۷۲۷ متر مکعب در حال بهره برداری است و برای اتمام این پروژه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بختیاری فر گفت: تصفیه خانه‌های روستای ابرو با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد و روستای یلفان با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد نیز برای تکمیل پروژه در مجموع به ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.

او گفت: دو پروژه تصفیه خانه روستایی دیگر نیز در روستای آبرومند شهرستان بهار و کرفس در شهرستان درگزین با پیشرفت فیزیکی ۷۵، در حال اجرا هستند که تصفیه‌خانه کرفس به ۶۰ میلیارد ریال و تصفیه خانه آبرومند به بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.