انتخاب نام‌های خارجی برای محصولات ایرانی، یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز سال‌های اخیر است که توجه متولیان فرهنگی را می‌طلبد.

هر یک از ما برای یک بار هم که شده با نام‌های خارجی محصولات مختلف ایرانی روی تابلو‌های تبلیغاتی در سطح شهر یا اسامی فرنگی مراکز خرید و... روبرو شده‌ایم که گاهی تلفظ آن‌ها برایمان به حدی دشوار می‌شود که از به زبان آوردنشان امتناع می‌کنیم و با خود می‌گوییم بهتر بود که نامی درخور و ایرانی برای آن‌ها انتخاب می‌شد. 

 در سال‌های اخیر بیشتر شاهد این موضوع بوده‌ایم که اغلب نام‌های ایرانی جای خود را به نام‌های خارجی داده‌اند و بسیاری از صاحبان کسب و کار یا مراکز خرید ترجیح می‌دهند نام‌های متفاوت و خارجی را انتخاب کنند.

شاید از میان این نام ها، یک یا چند مورد آن‌ها برایتان آشنا باشد. نام‌هایی مثل دِرما کلین (derma clean)، اسنپ (snapp)، اسنپ فود (snapp food)، هوم کر (home care)، ایکس ویژن (x vision)، اَوه (ave)، اکتیو (active)، ایزی لایف (easy life)، مای بیبی (my baby)، اسپیدی (speedy)، سِون (seven)، پروبیوتیک، مکنزی، سافتلن، نانسی، مرسی، بایودنت، مریدنت، فامیلا، اویلا، آگوآ، بارلی، اکشن، کوییک، پرسیل، پریل، فولیکا، استایلیش، پریمکس، هایپر استار و... که بدنبال آن شاید این موضوع برایتان سوال‌برانگیز باشد که آیا قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام‌های خارجی وجود ندارد؟!

برای پاسخ به این مسئله باید گفت که در اردیبهشت سال ۱۳۷۸، آئین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه توسط هیأت وزیران تصویب شد که در بخشی از آن آمده است دستگا‌هایی که به کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، اماکن تولیدی و تجاری و خدماتی پروانه تأسیس و پروانه کسب یا بهره‌برداری یا اجازه تولید و ادامه فعالیت می‌دهند موظف هستند پیش از صدور پروانه و اجازه تولید و ادامه فعالیت به متقاضیان ابلاغ کنند تا نسبت به تغییر نام مؤسسه یا محصولات خود و گزینش نام فارسی اقدام کنند.

نکته شایان ذکر این است که مطلب فوق، تنها بخشی از آئین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه است که در طول ۲۴ سال گذشته تصویب شده، اما آن طور که باید، اجرایی نشده است.

بهروز صفرزاده، مترجم، فرهنگ‌نویس و ویراستار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد استفاده اسامی و عناوین بیگانه روی محصولات و مراکز خرید با وجود تصویب قانون ممنوعیت آن در سال ۷۸ بیان کرد: یکی از قوانینی که در ایران ضمانت اجرایی ندارد قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه است. این در حالی است که بیش از ۲۴ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و با این وجود، نه تنها به هیچ‌عنوان این پدیده کمرنگ نشده بلکه روز به روز در جامعه ما پُررنگ‌تر هم، شده است. 

صفرزاده تصریح کرد: نام‌های خارجی مثل «مای بی بی»، «ایزی لایف»، «اَوِه»، «اکتیو»، «اسنپ فود»، «ایکس ویژن»، «هوم کر»، «سِون» و... که به‌وفور در رسانه‌ها، تابلوها، در و دیوار‌ها و به‌طور کلی، در سطح شهر مشاهده می‌کنیم نشان‌دهنده عمق نفوذ این واژه‌ها و نام‌های بیگانه در زبان ماست. در نتیجه، این مسئله نشان می‌دهد که ما ایرانی‌ها، غربی‌ها را بیشتر از خودمان قبول داریم و متأسفانه، در برابر آن‌ها خودباخته شده و فرهنگ خودمان را فراموش کرده‌ایم. 

این فرهنگ‌نویس و مترجم با اشاره به نبود مرکز تخصصی مشاوره برای انتخاب نام‌های تجارتی ایرانی برای محصولات و مراکز گفت: متأسفانه در کشور ما هیچ جایی با عنوان مرکز مشاوره برای نام‌گزینی وجود ندارد؛ به‌طوری‌که ما جایی نداریم که وقتی کسی می‌خواهد نام تجارتی انتخاب کند به آن‌جا مراجعه کرده و از نظر کارشناس‌های این مراکز و مشورت با آن‌ها استفاده کند.

صفرزاده با اشاره به اهمیت ندادن به دو مقوله مهم زبان و زبان‌شناسی در کشور یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که زبان و زبان‌شناسی آخرین اولویتِ مردم و مسئولانِ ماست و در حقیقت، مسئولان و دستگاه‌های مختلف در این زمینه فقط حرف می‌زنند اما عملاً [برای پاسداشت زبان فارسی] هیچ کاری نمی‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۶:۵۷ ۲۸ دی ۱۴۰۲
دولت امسال بد موشکی زد سر سفره مردم.بااین قیمت اعلامی گندم که زد زیر قانونی که تصویب شده بود....منتظر آثارش باشید
Australia
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۸ دی ۱۴۰۲
اسم افغانی به درد نمیخوره که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ دی ۱۴۰۲
خدایی چه دل خوشی دارید کشور اینقدر مشکل داره که بخواین براش وقت بزارید
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۰۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
برای بروز بودن و برند شدن باید تابع زبان بین المللی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
ایران رو نابود کردید.
الهی دودمان تون نابود بشه. الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۸ دی ۱۴۰۲
چه خوب بحث رو عوض میکنید
حرف حرفه جنگ بود محصولات ایرانی رو از کجا اوردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
مفت چنگ یه مشت اشغال ساز هر آتو اشغالی میسازند اسم فرنگی با کلاس میزارن روش میندازن به یه مشت ساده لوح مشنگ پول خوبم به جیب میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
مهم تولید ملی است و دیگر هیچ. مهم نیست اسم محصولات کجایی باشد! باید دست‌بوس این نام‌های تجاری باشید که مصرف تولیدات داخلی را در بین مردم تقویت کردند. نه اینکه از آن‌ها انتقاد کنید! آقای به ظاهر فرهیخته‌ای که برای دیده شدن، از دکل شرکت‌های بزرگ و موفق بالا می‌روی! راه درست زندگی این نیست. کمی به دنبال خدمت شرافتمندانه به خلق خدا باش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
نام ارزنده دبش برای محصولات چطوره؟ روی هر محصولی اسم ایران هست باید ازش بترسی ، منشا سرطان ، بدبختی ، ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۸ دی ۱۴۰۲
یه خودتحقیر حرفه ای
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
جنگ واقعی اینجاست. موشکی پرانی به غیر از ضرر و جنگ و کشتار و تصویر زشت چیز دیگه ای نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
جنگ جنگ تا پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
هرچیزی سر جای خودش
با منطق شما بذاریم اونا بزنن و ما ساکت باشیم
همانطور که آقا فرمودند دوران بزن در رو تمام شده دوست عزیز...