رشته بیولوژی تولید مثل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی می‌شود

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آماده‌سازی ساختارها، امکانات و تجهیزات بخش تشریح دانشکده پزشکی جهت راه‌اندازی رشته بیولوژی تولید مثل خبر داد.

علیرضا ابراهیم‌زاده مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که گروه تشریح دانشکده پزشکی، به عنوان با قدمت‌ترین گروه آموزشی و بزرگترین گروه‌های دانشگاه با حضور اساتید مرتبط و امکانات لازم و همچنین آزمایشگاه‌های مجهز زمینه راه‌اندازی رشته بیولوژی تولید مثل را دارا است، گفت: با پیگیری‌های فراوان اعضای هیئت علمی مرتبط با این رشته آموزشی تامین شده است و شرایط لازم جهت آغاز فعالیت این رشته در راستای سیاست‌های جمعیتی در این گروه آموزشی وجود دارد.

او افزود: اگر چه این گروه دارای سابقه طولانی آموزشی است، ولی سال به سال فعالیت‌های آموزشی در این گروه و همچنین امکانات و تجهیزات آموزشی دارای تحول چشمگیری شده است و دستاورد‌های علمی و تحقیقاتی و پژوهشی زیادی با همت اساتید و اعضای هیئت علمی رقم خورده است.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در هر ترم با ارائه ۲۸۰ واحد درسی در این گروه، جنبه‌های وسیعی از برنامه‌های آموزشی ارائه می‌شود و نحوه تدریس و برنامه‌های آموزشی مانیتورینگ و آناتومی کاربردی و کلینیکال مورد تاکید اساتید و خدمات آموزش از راه دور نیز در این گروه فراهم است.

ابراهیم‌زاده بخش جنین شناسی گروه تشریح را دارای قابلیت‌های متنوعی از نظر رشد و تکامل یک جنین هم از طریق کالبد نما و هم در حیطه آزمایشگاه بافت‌شناسی جهت آموزش‌های علمی و تئوری به دانشجویان عنوان کرد.

او آزمایشگاه بافت‌شناسی را به عنوان مرکزی مجهز برای آموزش به دانشجویان آناتومی برشمرد و تصریح کرد: با استقرار میکروسکوپ‌های دوربین‌دار، ارائه تصاویر بافت‌ها بر روی مانیتور‌ها و ارائه تعداد لام‌های میکروسکپی گروه که دارای ویژگی علمی قوی است، به دانشجویان فرصت فراگیری بهینه برنامه‌های آموزشی را داده است.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حیطه تحصیلات تکمیلی، گروه تشریح و بیولوژی سلولی در زمره اولین گروه‌هایی است که در مقطع ارشد و دکترا دانشجو جذب کرده است، تاکید کرد: تحقیقات و پژوهش نیز از برنامه‌های مهمی است که در این گروه به توسعه علم و تولید محصولات فناورانه کمک کرده است.

ابراهیم‌زاده اظهار کرد: در راستای توسعه تحقیقات و برنامه‌های علمی در حیطه‌های جنین‌شناسی، مهندسی بافت، علوم اعصاب و ناهنجاری‌های مادرزادی و در حیطه آزمایشگاهی مقوله‌های هیستو شیمی، جنین‌شناسی و مهندسی بافت اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

او افزود: علاوه بر آن در حیطه انتقال ژن و هسته، کار‌های مشترک و موفقی با گروه ژنتیک انجام گرفته است، فریزینگ اسپرم با تخمک و ذوب کردن و نگهداری آن در آزمایشگاه، کشت بافت تخمدان در افراد دچار مشکل برای افزایش تعداد سلول‌ها برای کمک به مشکل ناباروری و نگهداری سلول‌های جنسی، انتقال هسته‌ای از سلولی به سلول دیگر و کشت جنین تا مرحله بلاستوزیس از خدمات ارزشمند و فرصت تحقیقاتی و پژوهشی در این گروه آموزشی است.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر چه مهندسی بافت رشته‌ای بین رشته‌ای است و ۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاه در این زمینه همکاری و طراحی‌های باز ساختی انجام می‌دهند، ولی در گروه تشریح زمینه‌های کشت سلولی دو بعدی و سه بعدی با مشارکت اعضای هیئت علمی وجود دارد.

ابراهیم‌زاده از آمادگی و برنامه‌ریزی این گروه برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌الملل در رشته‌های مختلف مهندسی بافت و بیولوژی تولید مثل خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۶ دانشجوی بین‌الملل در این گروه در حال تحصیل هستند که با رایزنی‌ها و تعامل با معاونت بین‌الملل تعداد این دانشجویان در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

او تبادل تجربیات و توسعه ارتباطات با سایر دانشگاه‌های کشور را از برنامه‌ها و رسالت‌های مهم گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانست و تصریح کرد: امروزه دانشجویان و اساتید زیادی از طریق تکنولوژی "لب نت" که در گروه تشریح مستقر است از خدمات آموزشی و پژوهشی گروه تشریح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره‌مند می‌کردند و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی خودشان را با کمک گرفتن از امکانات این گروه به اتمام می‌رسانند.

مدیر گروه تشریح و بیولوژی سلولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عینیت و تجسم رشته پزشکی در گروه تشریح مشهود است، تاکید کرد: پس از بحران کرونا دانش‌آموزان زیادی از گروه تشریح بازدید به‌عمل آورده‌اند که ما هم از این زمینه استقبال کردیم تا بازدید از امکانات و تجهیزات سبب ایجاد انگیزه دانش‌آموزان علاقه‌مند و همچنین خودباوری برای رشد و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان و قرار گرفتن آنان در مسیر رشته‌های سلامت محور باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.