رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر قزوین گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۷۲۰ مورد مشکوک به دیابت و ۱۰ هزار و ۲۵۶ مورد نیز مشکوک به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده اند.

نسرین تنکابنی رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر قزوین با اشاره به رتبه دوم استان در حوزه دیابت کشور طی سال ۷۹، گفت: براساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، قزوین از نظر بیماری دیابت جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

تنکابنی تاکید کرد: براساس پویش ملی سلامت استان که از ۲۰ آبان ماه امسال صورت گرفته، در حال حاضر چهار هزار و ۷۲۰ مورد مشکوک به دیابت و ۱۰ هزار و ۲۵۶ مورد نیز مشکوک به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که طی سال ۱۴۰۰ در سطح استان قزوین انجام شد توقع داشته ایم که ۱۳ درصد از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت و ۳۳ درصد از افراد بالای ۱۸ سال نیز مبتلا به فشار خون بالا باشند.

تنکابنی اضافه کرد: طبق تحقیقات و مطالعاتی که در گذشته انجام شده، حدود ۱۰۷ هزار بیمار دیابتی در سطح استان قزوین وجود دارد که ۴۷ هزار مورد از آن‌ها شناسایی شده اند و این به معنی آن است که از هر ۱۰۰ شهروند این استان، ۱۴ مورد مبتلا به دیابت هستند.

این مسئول به شهروندان هشدار داد: افرادی که یکی از عوامل خطرزا از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، کم‌تحرکی و چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات را دارند باید بیشتر از خود مراقبت کنند و یک عامل مهم دیگر نیز سن این افراد است که بعد از ۴۰ سالگی مراقبت‌های ویژه‌تری باید صورت بگیرد، در غیر این صورت دچار مرگ زودرس می‌شوند.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: همانطور که ۶۵ درصد از مرگ و میر‌ها در استان قزوین ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های دیابتی، فشارخون، سرطان و آسم است، اگر به موقع آن‌ها را کنترل کنیم، می‌توانیم از مرگ‌های زودرس زیر ۷۰سال بکاهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار