اردبیل در کشف سرقت جزو سه استان برتر کشور است

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل گفت: اردبیل یکی از استان‌های امن کشور بوده و در کشف سرقت‌ها جزو سه استان برتر کشور است.

سرهنگ کارآگاه حسین صبوری گفت: وقوع جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه، خفت‌گیری و زورگیری و سرقت از طلافروشی‌ها به آن معنا در استان اردبیل وجود ندارد.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل با بیان اینکه در ۹ ماه امسال وقوع سرقت در استان اردبیل نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد افزایش داشته است، افزود: امسال کشف سرقت در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش افزایش داشته است.

به گفته او، ۳۳ درصد سرقت‌های به وقوع پیوسته در استان اردبیل سرقت مهم مانند سرقت منزل، مغازه، اماکن دولتی، خودرو و موتور سیکلت و ۶۷ درصد سرقت‌ خرد مانند سرقت قطعات خودرو، کش رفتن، جیب‌بری و دوچرخه است.

سرهنگ صبوری به مردم توصیه کرد: به هنگام مسافرت از قرار دادن کلید خانه در زیر پادری و گلدان خودداری کرده و سعی کنند کلید خانه را به همسایه تحویل داده و به آنها اطلاع دهند که در خانه حضور ندارند.

او افزود: شهروندان همچنین به هنگام ترک خانه و مسافرت حداقل ۲ عدد از لامپ‌ها را روشن نگه دارند، چرا که سارقان به روانشناسی جامعه آشنا بوده و معمولا از خانه‌هایی که لامپ آنها خاموش است، اقدام به سرقت می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی اردبیل داشتن طلایاب توسط برخی سارقان را رد کرد و گفت: سارقان در استان اردبیل اصولا از طلایاب استفاده نمی‌کنند بلکه آنها می‌دانند که خانم‌ها معمولا اشیای با ارزش مانند طلاهای خود را در کشو کمد و اتاق خواب نگهداری می‌کنند که مستقیم به سراغ آنها رفته و اقدام به سرقت می‌کنند.

او با بیان اینکه سارقان حتی وسایل خوردنی و اسباب بازی بچه‌ها را از منازل سرقت می‌کنند، افزود: مشاهده شده که برخی از هموطنان گاهی وسایل با ارزش مانند طلا را برای در امان ماندن در داخل یخچال و یا داخل اسباب بازی قرار می‌دهند اما بعد از سرقت تصور می کنند که سارقان طلایاب دارند در حالی که این طور نیست.

سرهنگ صبوری اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی ماموران پلیس آگاهی و سایر یگان‌های انتظامی استان سارقان در حال حرکت که غیربومی بوده و از اهالی سایر استان‌ها هستند جرات نمی‌کنند از استان اردبیل سرقت کنند، چرا که با اشرافیت کامل ماموران در کمترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر می‌شوند.

او خواستار توجه شهروندان به هشدارهای انتظامی و کاربردی کردن آموزش‌های همگانی پیشگیری از سرقت شد و افزود: پیشگیری از سرقت در اولویت‌های ماموریتی پلیس آگاهی قرار دارد.

رئیس پلیس آگاهی اردبیل با اشاره به سرعت عمل پلیس در کشف و دستگیری سارقین و بازگرداندن اموال مسروقه به مالباختگان گفت: معمولا در همان هفته اول سارقان دستگیر شده و عین مال مسروقه تحویل مالباخته می‌شود اما حتی اگر مالی تلف هم شده باشد،سارق به رد مال محکوم شده و خسارت‌های وارده به مالباخته جبران می‌شود.

او با بیان اینکه اردبیل جزو سه شهر امن کشور است، یکی از زمینه‌های کلاهبرداری از شهروندان را سوء‌استفاده از احساسات مذهبی شهروندان ذکر کرد و گفت: کلاهبرداران معمولا تحت عنوان سفرهای زیارتی به روش‌های مختلف از شهروندان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که لازم است هوشیاری لازم را داشته باشند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.