سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: امیدواریم هزار میلیارد تومان در سفر دوم رئیس جمهور به استان زنجان تصویب شود تا خط دوم با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت واقعی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری کامل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع اتصال شرکت صنعتی به ریل باید با جدیت دنبال شود اما باید مشارکت آنها هم در طرح وجود داشته باشد تا قدر آن را بدانند.
صالحی در ادامه با اشاره به شعار راهآهن توانمند، ایران قدرتمند گفت: یکی از الزامات تحقق این شعار، وصول مطالبات و پرداخت بدهیهای راهآهن است. بدهیهای بینالمللی راه آهن که از ۱۰ سال قبل باقیمانده بود به روسیه و ترکمنستان پرداخت شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وصول مطالبات از شرکتها گفت: تعارفی با آنها نداریم، برخی از شرکتها بیش از ۷ سال است که به راه آهن بدهکارند، با جدیت وصول مطالبات را پیگیری میکنیم. بدهیها، پول پرسنل زحمتکش راه آهن بود که در جیب شرکتها قرار داشت، اکنون با انضباط مالی، این پول به جیب خود راه آهن بازگشت.
صالحی گفت: ما از فرآیند همیشه بدهکار راه آهن به فرآیند پرتلاش و امیدوار تغییر وضعیت میدهیم و مطالبات وصول شده را صرف پرداخت بدهیها از یکسو و جلو بردن پروژههای اصلی از سوی دیگر میکنیم. این روند باید پرقدرت ادامه یابد تا راه آهن توانمند محقق شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: ما وارث استخوانهای لای زخم و انباشت بدهیها هستیم اما اشکالی ندارد، تکتک آنها را گامبهگام آواربرداری و حل میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: جیغهایی که برخی شرکتها میزنند ناظر به این است که الان برخلاف گذشته مجبورند طبق قانون پول خدماتی که دریافت میکنند را بدهند و هیچ شرکتی نمیتواند بدون پرداخت هزینه از شبکه ریلی استفاده کند. از این رو اگر مالک واگن هزینه خدمات را ندهد و یا ایمنی را رعایت نکند صدور بارنامه متوقف میشود.
صالحی ادامه داد: این حق دسترسی دقیقا حقوق و دستمزد پرسنل زحمتکش راه آهن از یکسو و هزینه تعمیرات و نگهداری خطوط و شبکه است که برخی از این شرکتها تاکنون اهمالکاری میکردند.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به حذف سلیقهگرایی در شرکت راهآهن گفت: هیچ احدی حق امضای طلایی و دستور ویژه ندارد، این حق را حتی از خود مدیرعامل هم گرفتیم و به سیستم آیتی و سامانه سپردیم تا بدون اعمال توصیه و سلیقه برای همه شرکتها صدور بارنامه با شرط پرداخت بدهیهای قبلی صورت گیرد.
صالحی گفت: در آذر ماه گذشته ۳ اقدام اصلاحی مهم انجام دادیم که عبارت است از حذف واگنهای شیربسته که نیازمند چندین زیراقدام از جمله تامین کفش ترمز بود، موضوع انضباط مالی و بستن بارنامه شرکتهای بدهکار بود که انجام شد. از قطارهای مخلوط مربوط به شرکتهای مختلف که یکی ایمنی را رعایت نکرده بود یا یکی بدهکار بود جلوگیری شد و از این پس قطار با واگنهای متعلق به یک شرکت تشکیل میشود.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: شرکتهای دارای واگن رتبهبندی میشوند، از این رو صاحبان بار سراغ شرکتهایی میروند که هم واگن کافی دارند، هم خوش حساب هستند و هم ایمنی را رعایت میکنند.