ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش با عبور از تنگه باب‌المندب، وارد دریای سرخ شده‌ است تا مأموریت‌های محوله در زمینه حراست از خطوط کشتیرانی ایران را انجام دهد.

آخرین اطلاعات منتشر شده از موقعیت شناور‌های نظامی حاضر در منطقه خلیج‌فارس، دریای‌عمان، اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای‌سرخ نشان می‌دهد ناوشکن البرز، به‌عنوان ناو سرفرماندهی ناوگروه ۹۴ نداجا در کنار کشتی اطلاعاتی - لجستیکی «بهشاد» در منطقه دریای سرخ حضور دارد؛ منطقه‌ای پر تراکم که این روز‌ها شاهد تنش‌های بسیاری بوده‌است.

موقعیت «البرز» در دریای‌سرخ

این درحالی است که بررسی اطلاعات موجود نشان می‌دهد در نزدیکی موقعیت ناوشکن البرز، ترکیبی از ناو‌های ائتلاف «نیرو‌های دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF) حضور دارند؛ اتئلافی چند ملیتی که از سوی آمریکا هدایت و گفته می‌شود مقر آن در بحرین قرار دارد. به‌نظر می‌رسید این میزبانی بیش‌از هر چیز به این دلیل باشد که این کشور درحال‌حاضر میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتئلاف دریایی عمدتا از کشور‌های اروپایی، اعضای ناتو و برخی دولت‌های منطقه تشکیل شده‌است.

ازسوی دیگر اطلاعات موجود نشان‌دهنده حضور حدود ۱۰ ناو ائتلاف موسوم به «سی. ام. اف» در نزدیکی ناوشکن البرز نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران حضور دارند. هند و کره‌جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که ناو‌های آن‌ها در نزدیکی ناوشکن ایرانی قرار دارد.

این‌ها درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه‌بر ناو‌های ائتلاف «نیرو‌های دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF)، چیزی در حدود ۱۱ کشتی و ناو آمریکایی نیز در حوالی موقعیت قرارگیری ناوشکن البرز حضور دارند.

ناوشکن البرز ارتش


بیشتربخوانید


«البرز» را بیشتر بشناسید

«البرز» از جمله ناوگان نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران محسوب می‌شود که از نخستین سال‌های دهه ۵۰ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده‌است. این‌درحالی‌است که این ناوشکن در آذرماه ۱۳۹۸ پس‌از تعمیرات اساسی و نصب سامانه‌های نوین و فناورانه، مجدداً به ناوگان جنوب نیروی‌دریایی پیوست. «البرز» ۵۵۰ تن دارد و سرعت آن درحدود ۳۶ گره دریایی (حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت) ارزیابی می‌شود.

این درحالی است که ناوشکن البرز از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ماموریت‌هایی را به‌منظور تامین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی انجام داده‌است.

قدرت‌نمایی «البرز»

حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داشته، در شرایطی است که این ناوشکن پیش از این نیز منطقه و خلیج عدن قدرت‌نمایی کرده‌است. در نخستین روز‌های بهمن‌ماه ۱۳۹۴ و در جریان برگزاری رزمایش «ولایت ۹۴» در آب‌های جنوبی کشور بود که پس‌از ورود رزم‌ناو آمریکایی به آب‌های محل برگزاری رزمایش، اخطار قاطع ناوشکن البرز، سبب شد ناو آمریکایی منطقه را ترک کند.

این درحالی‌است که در سال‌های اخیر فعالیت‌های ضد تروریستی نیروی‌دریایی ارتش در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب بار‌ها مورد تقدیر سازمان جهانی دریانوردی قرار گرفته‌است؛ اقدامی که باهدف مبارزه مستمر با دزدی دریایی و تروریسم دریایی طی سال‌های اخیر همواره ادامه داشته است.

افزایش تنش‌ها در دریای سرخ

ناوشکن البرز این روز‌ها درحالی در دریای‌سرخ حضور دارد که این منطقه آبستن تحولات بسیاری است و عملیات ضدصهیونیستی نیرو‌های یمنی، هراس بی‌سابقه‌ای را برای محور غربی – صهیونیستی به‌وجود آورده‌است. بر این اساس تحولات جاری در دریای سرخ، محور اصلی گفت‌وگوی تلفنی وزرای امورخارجه ایران و انگلیس بود.

پیش از دیوید کامرون در گفتگو با رسانه‌ها، ایران را به «فعالیت‌های مخرب» در سطح منطقه متهم کرده بود؛ موضوعی که واکنش تهران را به‌دنبال داشت و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد اتهام‌ها و ادعا‌های واهی وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعا‌های آمریکا، «بی‌پایه و اساس، تکراری، نخ‌نما و مردود» است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم‌صهیونیستی ارزیابی می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۵ دی ۱۴۰۲
،????????????
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۱ ۱۵ دی ۱۴۰۲
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل شیرین زاد
۲۲:۱۳ ۱۴ دی ۱۴۰۲
با وقایع اخیر که‌ بشهادت ومجروحیت تعداد زیادی از هموطنان در سالگرد شهادت بزرگ سردار ایران زمین در
مقبره شهدای کرمان،، وترور خانوادگی مسئول جهادی حماس، باید در دریای سرخ پوزشان را زد
پاینده باد دریامردان ج ا ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ دی ۱۴۰۲
خسته نباشین دلاور مردان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۹:۵۵ ۱۴ دی ۱۴۰۲
دست کم این ناو رو یه صافکاری درست درمون میکردین البته اگر نمیگین خود تحقیریه
Iran (Islamic Republic of)
شیخی
۱۸:۵۲ ۱۴ دی ۱۴۰۲
دورود بر شرف نیروهای جان بر کف ایران با هر لباس و رسته ایی که هستن شیر مادر حلالتان??✨
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۴ دی ۱۴۰۲
این ناو البرز را پنجاه سال پیش شاه برای نیروی دریایی خرید و یک ناو قدیمی و فرسوده است بعد ناوهای پیشرفته آمریکایی از این ناو ترسیدند؟
Iran (Islamic Republic of)
علی صفایی
۱۹:۰۲ ۱۵ دی ۱۴۰۲
بدبخت ترسوونادان ازاقتدارایرانی وقدرت ایران اسلامی میترسندنه وسیله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۴ دی ۱۴۰۲
لطفا شانتاژ نفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۴۰۲
خدایی خودتون خندتون نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۲
انشاالله امیدبه آن روزی که ایران خودش یک ناوشکن قدرتمندبزرگ ومجهزدرست کنه وباسلامتی به آب بیاندازه وبعدبفکرناوهواپیمابرباشه انشاالله ایرانی جماعت اگربخواهدوتصمیم قاطعانه بگیردمیتواند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۵۵ ۱۳ دی ۱۴۰۲
مایه افتخار است سالها در جنگ تجهیزات زیادی نداشتیم مخصوصا در زمانی که هواپیمای مسافربری ما رو زدن و من در ان زمان یه تکاور ارتش بودم و از این که تجهیزات زیادی نداشتیم که جواب دندان شکنی به امریکا بدیم از ملت خودم شرمنده بودم و الان افتخار میکنم که هم رزمان جدیدم با حضور خود مایه دلگرمی هم وطنانم میشوند . دست پر توان خدا یاورتان .یه هم رزم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد محمدی
۱۳:۴۶ ۱۴ دی ۱۴۰۲
سلام،میشه برام توضیح بدید پیشرفتها را نامن هم چند نفر دیگه را مجاب کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۲
نیروی هوایی آن زمان جزو بهترین ها در خاورمیانه بود هواپیماهای جنگی شامل آف ۴ آف ۵ واف ۱۴ جزو بهترین‌ها بودن لطفاً با سند و مدرک حرف بزنید تازه ام زمان کسب جرات تهدید ایران را نداشت تمام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۰ ۱۵ دی ۱۴۰۲
سلام تکاور،، چن حقوق میگیری،، شغل دوم هم داری
Iran (Islamic Republic of)
رستم ابادی
۲۳:۳۳ ۱۳ دی ۱۴۰۲
درود بر دلا‌ر مردان نیروی دریایی سپاه که همیشه آماده جانفشانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۳ دی ۱۴۰۲
شما داری این ناو ساخت آمریکا رو معرفی میکنی یا قرار بوده اخطار دادنش رو برامون توضیح بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۳ دی ۱۴۰۲
بسیار عالی است چقدر خوبتر بود این توان افزایش یابد در مقابل پایگاه آشکار آمریکاییها ماهم یک پایگاه آشکار در منطقه داشته باشیم
Germany
تکاور ارتش
۱۶:۰۶ ۱۳ دی ۱۴۰۲
این حق لباس مارو بریزید حساب بعد اخطار بدین با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۷:۳۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲
ما بعنوان یک ارتشی ۸ سال در جبهه افتخار خدمت داشتیم . جان وجوانی گذاشتیم با روزی ۲۰۰ تک تومان حقوق ماهانه ۶ هزار تومان
حالا هم بازنشسته جانباز اندازه پایه حقوق وزارت کار میگیریم
امّا مانند امثال تو که دوره بخوربخور پادگان. ظهرنشده خانه هستید
حقوق تان از ما بیشتر است اگر سرباز صفر هم باشی

پس بخاطر دوروز دیر شدن پول لباس هوار نزن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۵۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
تو تکاور کدوم کشوری؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سرو کوهستان
۰۱:۰۲ ۱۴ دی ۱۴۰۲
خاک تو سرت نفوذی بی شرف
Iran (Islamic Republic of)
معصوم
۱۰:۳۱ ۱۴ دی ۱۴۰۲
آلمان تشریف دارید ادعای حق لباس داری
Iran (Islamic Republic of)
ممدجفر
۱۱:۰۷ ۱۴ دی ۱۴۰۲
خوش بحال بعضی ها تن پروری بهشون ساخته. توی این موقعیت بحرانی و حساس خیلی ها از جونشون مایه گذاشتن اونوقت یکسری عافیت طلب مث بچه دبستانی واسه لباس زاپاس روز مبادا زار میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۴ دی ۱۴۰۲
از پرچم کشوری که داری پیام میدی معلومه ایرانی نیستی.چه برسه به اینکه ارتشی باشی. پ لطفا ببند
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۵:۰۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
پاینده باد ملت بزرگ ایران و پاینده و پیروز باد ارتش جمهوری اسلامی ایران و سرفراز و پیروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
حسین جلیلوند
۰۹:۲۲ ۱۳ دی ۱۴۰۲
پیروز و سربلند باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۳ دی ۱۴۰۲
دلاوران مردان و سربازان وطن و شیر دلان جمهوری اسلامی ایران،تا وقتی یاد داریم در تاریخ جنگ دریایی،و دریا نوردی غرب نمیدوست چجوری کشتی بسازن،راه پیدا کنن،وقتی دیدن ایرانیان طول عرض جغرافیایی و قطب نما ودوربین دارن فهمیدن از کشتی وایکینگ‌ها تادریانوری راه زیادی هست تازه اونا که بلدشون بودن از تا چند سال بهشون میگفتی زمین گرده میکشتنت،بهرحال اینجا فلات ایران زمین هست،مهد تمدن و فرهنگ،بزرگی ما احتیاج به گفتن و ثابت کردن نیست پس خطا نکنی که قابل جبران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۳ دی ۱۴۰۲
اخطار نمیخاد که ،بزنید ،مثل خودشون بگید پیش‌دستانه بود،اون ترامپ زنبار مست حیوان قمارباز نجاست خور حرام خور نزول خور ،ربا خوار دلال و صاحب کلوپ شبانه که پول میگیره همه کار میکنه البته شغل خانوادگی شون اینه از کاباره تا هر چی بگی،مصی پولینژاد رو قول دهد بهش ریس یکی از اینا بکنه،ایقدر که احمد شاه قاجار سلطنتو داد و رفت حرص نخورد مثل مصی،آره اخطار نمیخاد بزن مثل خودشون ،،،،مسکوا روسیه رو با کروز از هواپیما نزدن،بخدا اگر این بچه ها ارتشی لک بیوفته بشون تنگه هرمز و باب مندب رو می‌بندیم تا هر وقت دلمون بخاد، وام فرانسه ک دادیم اتمی شد هم میگیریم،اف ۱۶ هامون میگیریم،ترامپ هم‌باید بیاد کفش رهبر رو جفت کنه یکسال بادپابند،اونم نداره لیاقتشو،،بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۳ دی ۱۴۰۲
جون من خون خودت کثیف نکن تو جنگ حلوا خیرات نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۴۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
ایران ابرقدرت جدی و فعال جهان
Canada
ع ا ز
۰۷:۳۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲
مهم نیست که چند رزم ناو بیگانگان درود تا دور رزم ناو البرز باشند مهم این است که صدها ناوچه موشک انداز و صدها موشک هدایت شونده ساحل و دریا مثل عقاب دارند رزم ناو البرز را پشتیبانی میکنند که در صورت خطای هر رزم ناو بیگانه از روی آبها محو میشود برای همیشه زیاد رزم ناوهای بیگانه به خودشان امید ندهند که کف آبها باید به دنبال آنها کشت و هر رزم ناوی که حتی اشتباه فردی و یا دستوری از مرکز بحرین بکند در کف آبها خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
حسین جلیلوند
۰۹:۲۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
درطول این مدت بهترین های مارا شهید کرده اند از ایران ولبنان ویمن ماچه کرده ایم حالا که اونها می‌زنند قراراست ایران کی انتقام بگیرد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۴ دی ۱۴۰۲
با اینکه در کانادا تشریف داری وطن پرستی افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
پیروز باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
??????????????????????????