حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال، بانک و بیمه» اظهار کرد: اگر بخواهیم تحولی در شیوهها و روشهای حکمرانی به وجود آوریم راهی جز تحول در حکمرانی دیجیتال نیست و باید به استقبال شیوههای حکمرانی دیجیتال برویم.
وی افزود: سوال این است آیا حکمرانی دیجیتالی با حکمرانی سنتی و دینی سازگار است؟ ما میتوانیم این پاسخ را دهیم که حکمرانی دینی و عدالت محور با حکمرانی دیجیتالی بهتر پیاده میشود و حکمرانی دیجیتالی بستر خوبی برای حکمرانی دینی است.
رییس کمیسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحول در عرصه دیجیتال نحوه حکمرانی را دچار دگرگونی کرده و بخش قائل توجهی از آنها مثبت است که بهبود خدمات عمومی و شفافیت از جمله لوازم حکمرانی دیجیتال است. حاکمان با این ابزار میتوانند با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند.
میرتاجالدینی یادآور شد: مردم با ابزار دیجیتال میتوانند مستقیم با حکمرانان ارتباط داشته باشند. اطلاع کامل از همه نیازها و اشراف به نیازهای جامعه و اشراف به احوال جامعه نیاز حاکمیت است و بدون این مهم برنامهریزی ممکن نیست و ابزار دیجیتال به این امر کمک میکند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز جز با اطلاعات بروز و ابزار دیجیتال نیازسنجی ممکن نیست و این ابزار بهترین ابزار برای حکمت عدالت محور است. کاهش کاغذبازی اداری و تولید ثبوت و بهبود شرایط زندگی با حکمرانی دیجیتال حاصل میشود و جهشها در بخشهای مختلف در این حوزه قابل طرح است.
میرتاجالدینی گفت: در کشور مزیتهای زیادی در حوزه دولت دیجیتال داریم و رشد صنایع خلاق و استارتآپ از جمله این اتفاقات است و فیبر نوری در حال گسترش است. نیروی انسانی ماهر در کشور ما قرار دارند و اگر از غافله عقب بمانیم جوانان مستعد را نمیتوانیم نگه داریم. این همایشها برگزار میشود و باید خروجی داشته باشیم.
سید علی روحانی سرپرست معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی نیز در این نشست عنوان کرد: خوب است که عملکرد مجلس شورای اسلامی در راستای اقتصاد دیجیتال، بانک و بیمه بیان شود. مهمترین اتفاقی که در این دوره انجام شد، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت است که مصوب شد و اکنون در مرحله رفع اشکال در شورای نگهبان است. در این قانون اصلاح نظام وثایق و توسعه دامنه وثایق مورد نظر بوده که با موضوع این همایش ارتباط تنگاتنگ دارد که میتوان از این قانون محورهای دیگری استخراج و به عنوان عملکرد مجلس در همایش مورد ارزیابی قرار داد.
وی افزود: دبیرخانه اقتصاد دیجیتال که در وزارت اقتصاد و دارایی مستقر است، اقدامات مهمی در جهت تامین مالی، افزایش تضمین قراردادها و مسائل مرتبط با اقتصاد دیجیتال انجام داده که در همایش میتوان به آن پرداخت.
در ادامه این نشست حسن کیایی، مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی نیز گفت: از سه سال پیش نقشه تحول دیجیتال به سیستم بانکی ابلاغ شد که در سه بخش زیرساخت، ارائه خدمات دیجیتالی پایه بانکی، حضور در اکوسیستم نوآوری اقتصاد کشور این تحولات انجام شد.
وی ادامه داد: امروز بانکها تسهیلات را به صورت غیر حضوری ارائه میدهند که همه دیجیتال بوده و این یک دستاورد است.
کیایی افزود: خدمات دیجیتال بخشهای مختلف با حضور بانکها همراه است. بانکها موتور محرک استارتآپها هستند و از طرفی در فضاهای مختلف، اصل کسب و کار شاید بانکی نباشد، اما در نظام پرداخت و اعتبار بانکی است.
این مقام مسئول توضیح داد: این ابتدای حضور در اکوسیستم نوآوری است. حاضران در عرصه الکترونیک بیش از نفع فیزیکی از داده و هوش مصنوعی منتفع میشوند. امیدوارم بتوانیم اصلیترین چالشها از طریق این کنفرانس شناسایی و نسخهای برای پاسخگویی داشته باشیم.
امیر روشن، رئیس دبیرخانه دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال، بانک و بیمه» با ارائه گزارشی از برگزاری دوره اول این همایش گفت: سال گذشته در فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با کمسیونهای مرتبط به این نتیجه رسیدیم که زیست بوم تحول دیجیتال، ابتر است و باید در این بخش کار اساسی انجام شود. براین اساس یک کمیته علمی تشکیل، حوزههای دارای ظرفیت تحول دیجیتال شناسایی و بانک و بیمه به عنوان پایلوت این بخش انتخاب شد.
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه رسید که ۲۰ مقاله با رتبه IAC به چاپ رسید. به دور دوم نیز تاکنون ۱۶۷ مقاله رسیده که این مهم نشان از رشد علمی کنفرانس دارد. چند سرفصل اصلی برای با همکاری با قوه قضائیه و وزارت ارتباطات داریم که یکی از آنها اعتماد دیجیتال است که بحث بروزی بوده، و باید در حوزه قانونگذاری و حکمرانی به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم.
در ادامه نشست رضا سمیعزاده، استاد دانشگاه الزهرا و عضو کمیته علمی همایش با توضیحاتی درباره مفهوم تحول دیجیتال بیان کرد: ما مفهوم تحول دیجیتال را با استفاده از ابزار دیجیتال اشتباه میگیریم؛ از ابزار زیاد استفاده میکنیم، اما در نهایت اگر این تحول نباشد اثری ندارد.
وی افزود: در دوره پیشادیجیتال سیستمها فشاری و در پسادیجیتال سیستمها کششی است؛ تحول دیجیتال امکان تغییرات سازمانی، نیروها، فرایندها، سرویسها و محصولات را ایجاد میکند. هوش مصنوعی نیز یک ابزار در بخش دیجیتال است.
همچنین رضا بیاتترک، مدیرکل IT بانک مرکزی گفت: شبکه بانکی در عرصه فناوری نسیت به سایر عرصهها پیشرو است و این آمادگی را داریم وارد عرصه هوشمندسازی شویم. امسال همایش بانکداری الکترونیک را با رویکرد هوش مصنوعی انجام دادیم و سعی میکنیم مسیر را هموار کرده تا خدمات بیشتری انجام شود و نمونه این مهم خدمات نئو بانکها است.
وی اضافه کرد: وقتی وارد هوشمندسازی میشویم فرض بر این است از هر پدیده آفرینش جدیدی ایجاد میشود و بحث تحول و نه تغییر داریم. باید به مسئله فرهنگسازی بیش از پیش در این بخش توجه کنیم. قوانین با توجه به این مهم، نیازمند تغییر است و خلاها را باید رفع کنیم.
در بخش دیگری از این نشست مجتبی حیدری، عضو هیات عامل بیمه مرکزی اظهار کرد: این فرصت با توجه به اراده وزارت اقتصاد شاید فضایی ایجاد کند که بانک و بورس در حوزه دیجیتال جزیرهای حرکت نکنند و همه میتوانیم در بازار دیجیتال در کنار هم باشیم. اگر در تحول دیجیتال همگرایی ایجاد کنیم سه بازار اقتصادی بانک، بیمه و بورس دیگر جزیرهای عمل نمیکنند، براساس اشتراکات مسیری را تعیین و از ابزارهای آیتی برای این فرصت استفاده کنیم. بیمه مرکزی نیز در این بخش فعالیتهای خوبی داشته است.
محسن پورکیانی، دبیرکل سندیکای بیمهگران نیز گفت: تحول دیجیتال یک واقعیت است که در دنیا رخ داده و امیدوارم با برنامهریزی آمادگی داشته باشیم وارد این عرصه شویم. نسل جوان به کسب و کار قدیم تمایل زیادی ندارد. امیدوارم در وزارت اقتصاد نقشه راه تحول دیجیتال داشته باشیم، همه براساس این نقشه حرکت و در کنار هم یکدیگر را تکمیل کنیم.
در ادامه ایمان چهرهسا، سرپرست معاونت دفتر معماری سازمانی و هوشمندسازی سازمان تنطیم مقررات عنوان کرد: تحول دیجیتال از چند منظر قابل بررسی است؛ حاکمیت یکی از آنهاست و قوانین و مقررات میتواند به تحول دیجیتال کمک کند. نهادهای بالادستی از جمله شورای سیاستگذاری این بخش و ارتباطات میتواند کمک کند. اپراتورهای ارتباطی در حوزههای ارتباطات به انتهای کار خود به لحاظ درآمدی رسیدند و درآمد آنها رشد کم ۵ درصدی دارد. برای حفظ کسب و کار وارد بخشهای دیگر شدهاند و برای اولین کسب و کار جذاب، اپراتورها روی رنکینگ سرمایه گذاری میکنند.
وی ادامه داد: زیرساخت هم بخش مهمی است و از منظر تکنولوژی، شرکتها و استارتاپها تحول دیجیتال قابل بررسی است. از نقش انسانها به عنوان مصرفکننده و کالای این تکنولوژی نباید غافل شد و فرهنگسازی و آموزش را باید مدنظر قرار دهیم.
همچنین شاهین نوروزی، نایب رئیس انجمن امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) گفت: بدون توجه به امنیت، رشد و پیشرفت نداریم و عواقب هم خواهیم داشت. تحول دیجیتال با حفظ و رعایت همه مسائل باید مورد توجه قرار گیرد. در این کنفرانس خوب است که درباره این بخش صحبت داشته باشیم.
مسعود بادین، مدیرعامل بیمه آسیا نیز اظهار کرد: سال گذشته در سمینار بیمه مرکزی گزارشی ارائه شد؛ در بیمه جزیرهای عمل میکنیم که منافع مشتری کامل درنظر گرفته نمیشود. مشتری مداری با تحول اقتصادی اتفاق میافتد و اعتماد بیشتری به صنعت بیمه میشود. ساده سازی حکمرانی از دیگر مزایای دیجیتال در بیمه است. البته شبکه فروش گسترده بیمه، آمادگی این اتفاق را ندارد. صنعت بیمه مثل بانک نیست و هر راس آن کیس خاص خود را دارد.
در ادامه محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد نیز گفت: در کشور در حوزه پولی و مالی و عرصه بانک و بیمه و بورس دستاوردهای چشمگیری در بخش الکترونیک داریم. امیدواریم با سرعت مضاعف این توسعه ادامه یابد و کاغذها از مراودات حذف شود. هرجا نیازمند فرایند کاغذی و حضوری بودیم در قالب دولت دیجیتال اتفاقات مثبتی رخ داده است. باید زیرساخت دادهای استفاده کنیم و وارد تحول دیجیتال شویم. امروز اسکناس از جریان مراودات مالی کشور حذف شده و در عرصه بیمه نیز اتفاقات خوبی افتاده و در عرصههای دیگر در قالب نوآوری از طریق حاکمیت ایجاد میشود.
همچنین عباس راد، معاون مدیرعامل بیمه البرز و استاد دانشگاه اظهار کرد: از وزارت اقتصاد برای برگزاری این کنفرانس تقدیر میکنیم. دوره کنونی دوره حکمرانی داده است و حاکمیت مطلق فناوری اطلاعات را داریم. باید برای آینده فکر کنیم. قراردادهای هوشمند و تکنولوژیها بحث بیکاری را ممکن است در پی داشته باشد. امروز در کشورهای اروپایی که توسعه هوش مصنوعی مطرح است به این مسئله بیکاری فکر میکنند. باید از قراردادهای هوشمند برای تحول دیجیتال استفاده کنیم که باید در بلاکچین پیاده سازی شود، اما غیر از صرافیها از بلاکچین استفاده نمیشود. اگر در این بخش قانونگذاری شود، میتوانیم استفاده کنیم و کشف تقلب یکی از استفادههای این ابزار است.
وی افزود: اشتراک دادهها در صنعت بیمه نداریم و خیلی از بیمهگران میترسند اطلاعات را در اختیار دیگران بگذارند؛ درصورتی که با یک سازو کار، باید اشتراکگذاری دادهها را داشته باشیم.
در بخش دیگری از نشست شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال، بانک و بیمه»، پیام باقری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: تحول دیجیتال بخصوص در بانک و بیمه بخشی از اقتصاد دیجیتال است. اگر بخواهیم این موضوع را جدی بنگریم باید از زاویه اقتصاد دیجیتال به این قضیه نگاه کنیم و بستر اقتصاد دیجیتال را از طریق مدلهای کسب و کار و مالی موضوع را ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: در مرحله توسعه باید جهت توسعه اقتصادی را به سمت فعالیتهایی ببریم که خلق ثروت بیشتری دارد. فعالیتهایی که در این حوزه شکل میگیرد از منظر خلق ثروت مورد توجه فعالان اقتصادی دنیا و دولتهای مختلف است. اقتصاد دیجیتال نمیتواند مبانی اصلی کنفرانس باشد و زیرساختها هم باید آماده شود. اگر بنا باشد که همپای وضعیت دنیا در تحولات دیجیتال باشیم، باید به این بخش توجه کنیم. نقش دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه حائز اهمیت است.
همچنین سهیل یحییزاده، رئیس کمیته فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیته فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی از کمیتههای منحصر بفرد مجلس است. این کمیته تقریبا در عمر ۲سالهاش، تاثیرگذارترین کمیته مجلس در زمینه تحولات دیجیتال بوده است. IOC زیرساختهای زیادی را نیاز دارد و کشور به دلیل تمرکز روی شبکههای موبایل مشکلات زیادی دارد. گسترش فیبرنوری جزو طرحهایی بود که دنبال کردیم و پوشش ۲۰ میلیون اشتراک در حال پیگیری است.
وی افزود: سرویسهای ابری و خدمات این بخش و دیتاسنترها در برنامه هفتم، تکالیفی در اختیار دولت قرار داده و تا زیرساختها ایحاد نشود موارد دیگر محقق نخواهد شد. مرکز ملی هوش مصنوعی با رویکرد پروژههای کلان و بین دستگاهی به دستور رئیس جمهور مورد تاکید است و همه دوستان برای این مهم تلاش کنند. امیدوارم نقطه نظرات این کنفرانس در برنامه بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شود.
دومین کنفرانس «تحول دیجیتال، بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی و با هدف رصد وضعیت کشور در بخش بانک و بیمه در حوزه دیجیتال ۱۶ دی ۱۴۰۲ در محل سالن همایشهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.
این رویداد با همکاری فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و نهادهای مرتبط با بانک و بیمه با هدف رصد تحول دیجیتال در عرصه بانک و بیمه برگزار میشود.