مسئول اندیشکده شهر ایرانی-اسلامی گفت: هر چقدر به سمت بلند مرتبه سازی برویم، بازه ساخت و ساز طولانی‌تر می‌شود و هزینه‌های ساخت مسکن افزایش می‌یابد.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکونی در قالب آپارتمان سازی و یا ویلایی سازی پرداخت.

در این برنامه عمران زاده مسئول اندیشکده شهر ایرانی-اسلامی با بیان اینکه  بلند مرتبه سازی و انبوه سازی مبتنی بر یک تجربه سنتی است، گفت: ما از زمانی که با مشکل مسکن مواجه شدیم یکی از راه حل‌ها انبوه سازی و بلند مرتبه سازی بود اما ما با توجه به مشکلات مسکن مهر متوجه شدیم که بلند مرتبه سازی در مناطق مختلف باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، زیست محیطی و ... می‌شود.

وی افزود: هنوز بعد از سیزده سال پرونده پروژه‌های مهرگان قزوین، مهر و پردیس باز است. هر چقدر به سمت بلند مرتبه سازی برویم بازه ساخت و ساز طولانی‌تر می‌شود و هزینه‌های ساخت مسکن افزایش می‌یابد.

عمران زاده اظهار کرد: سیاست ما باید به گونه‌ای باشد که مردم کار را در دست بگیرند و کار به شرکت‌ها سپرده نشود. اگر ما به سمت انبوه سازی برویم نتیجه آن حذف شدن متقاضیان خرد از پروژه‌های مسکنی است.

مسئول اندیشکده شهر ایرانی-اسلامی با بیان اینکه ما وقتی می‌گوییم مردمی سازی پروژه‌های نهضت ملی مسکن  یعنی شرایط مردم در نظر گرفته شود،  اما در انبوه سازی شرایط مردم در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: زمانی که انبوه سازی انجام می‌شود مردم و سلایق مردم و زیست فرهنگی کنار گذاشته می‌شود و ساخت و ساز به عهده کسانی گذاشته می‌شود که فقط به دنبال سود خود هستند.

او گفت: بانک به بنده به عنوان مشتری نگاه می‌کند و به دنبال سود و مشتری خود است و بسیاری از  مشکلات در حوزه ساخت و ساز ناشی از کم کاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: ما اگر به مردم زمین داده بودیم افراد خود اقدام به ساخت مسکن می‌کردند و هم اکنون اجرای پروژه‌ها تمام شده بود، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که پروژه‌های انبوه سازی حتی کلنگ هم نخورده است، چون کسی نبوده است که آن را بسازد؛ اگر این روند ادامه پیدا کند ما با موضوع مسکن مهر دوباره مواجه خواهیم شد.

عمران زاده اظهار کرد: اکنون ما با یک معماری و هویت بی معنی روبرو هستیم. شهرسازی درست اجرا نشده است و ما خانه را به حداقل‌ترین حالت خود به سرپناه تبدیل کردیم چرا که خانه باید جایی باشد که رشد من و بچه‌های من اتفاق بیفتد و امنیت و آسایش آن‌جا وجود داشته باشد. ما حیاط و نور و دید را از مردم با این سبک خانه سازی گرفتیم. بزرگترین و اصلی‌ترین قربانیان این سیستم برج سازی زنان و کودکان ما هستند.

وی افزود: معماری و شهرسازی فعلی ما اساسا یک سیستم اشتباه است. ما نگاه اقتصادی به مسکن داریم و کار زمانی که دست بنگاه داران بزرگ بیفتد زندگی و آسایش مردم ما مختل خواهد شد.

عمران زاده گفت: اگر شما قیمت زمین را حذف کنید و بلند مرتبه سازی را با افقی سازی مقایسه کنید؛ قطعا قیمت بلند مرتبه سازی بالاتر است چرا که باید هزینه مشاعات هم پرداخت شود و اگر خانه هشتاد متری باشد باید پول خانه صد و بیست متری پرداخت شود. باید شرایط زیست مناسب را برای مردم تامین کنیم.  

در ادامه این برنامه ایرج رهبر، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه به نظر من ما می‌توانیم انبوه سازی را سریعتر از ویلایی سازی انجام دهیم، گفت: با تجربه‌ای که ما در مسکن مهر داریم که دو میلیون و سیزده هزار واحد را توانستیم  بسازیم  اگر هنوز ساخت آن‌ها کامل نشده به دلیل مشکلات منابع مالی و حقوقی است.

وی افزود: اکنون ما باید بدانیم که به چه دلیل هزینه‌های ویلایی سازی کمتر از انبوه سازی است. ما در پردیس برای هر هکتار هفتاد واحد در تراکم ساختیم و در ابریشم کرج پنجاه واحد در هر هکتار ساخته شده است؛ اگر ما بخواهیم تعداد واحد‌های نهضت ملی مسکن را در اراضی مورد نیاز بسازیم، پنجاه و هفتاد واحدی در هکتار نیاز دارد. اگر دو واحدی حساب کنیم سی و پنج واحد در هکتار و اگر تک واحدی باشد بیست واحد در هر هکتار خواهد بود.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی در بحث ساخت این است که عمر ساختمان کاهش یافته است که نتیجه آن به دلیل عدم ساخت اصولی واحد‌های مسکونی است. در حال حاضر هم باید بگوییم که مردم ساختمان ساز نیستند و هر کس باید تخصص یک کاری را داشته باشد.  

رهبر با بیان اینکه ما شهرک قدس را داریم که هم ویلایی و هم برج در آن‌جا وجود دارد و هیچ ربطی به این موضوعات ندارد، گفت: از نظر هزینه‌ای و همچنین تعداد واحد‌ها در هکتار اگر به همین نسبت جلو برویم برای هر واحد در هکتار، سهم واحد، صد و چهل و سه خواهد بود.

وی بیان کرد: زمین را باید برای آیندگان نگه داریم؛ اگر بانک نباشد مردم چگونه می‌خواهند مسکن بسازند؟

رهبر گفت: یکی از مشکلات، رساندن خدمات به شهر‌هایی است که واحد‌های آن‌ها ویلایی است. آسفالت، راه و ... هزینه بر هستند. همچنین امنیت ویلایی‌ها به مراتب کمتر است.

رهبر افزود: اصل قیمت مسکن، قیمت زمین است. ویلایی سازی پنج برابر نسبت به آپارتمان سازی زمین نیاز دارد. ما باید اصل ارزش مالی را در نظر بگیریم.

در ادامه  ایلاتی کارشناس مسکن هم گفت: من سمت ویلایی سازی قرار می‌گیرم. در شهر تهران میانگین ویلایی سازی بیش از صد و چهل نفر و بیش از دویست نفر در هکتار است. ما در وضع موجودمان بلند مرتبه سازی و فشرده سازی را اجرا کرده‌ایم و این فاصله ساختمان‌ها اصلا استاندارد نیست که نتیجه آن رقم زدن یک فاجعه است.

او گفت: اکنون انبوه سازان ما سنتی می‌سازند و سرعت لازم را ندارند در حالی که انبوه سازی با کمک صنعتی سازی می‌تواند با سرعت کمتری اتفاق بیفتد.

ایلاتی گفت: برج سازی و آپارتمان سازی با فرهنگ ما نسبتی ندارد و وارداتی است. اکنون هفتاد درصد مسکن‌های ساخته شده در آمریکا تک طبقه است و این کشور درحال توسعه شهرهای خود به صورت افقی است. ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که بحث یک طبقه سازی را گسترش دهیم.

همچنین گوران کارشناس مسکن نیز ادامه داد: ویلایی سازی کاری است که به کارشناسی نیاز دارد و باید برای شهر‌های مختلف ایران با اقلیم کلی دیده شود. سیستم اقتصادی ما و مردم شرایط را نمی‌طلبد که ما توسعه افقی داشته باشیم، اما هر کدام از طرح‌ها مشکلات خود را دارند و نمی‌توان هیچ کدام را با قطعیت مشخص کرد. توسعه عمودی به صورت کلی باید در نظر گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۷:۳۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
فقط باید سازنده از خارج بیارید،این آن آقا ها که بنام انبوه ساز کند زدن رو بندازید زباله دان دلالی رو حذف کنید،بنگاه داری رو حذف کنید،بخصوص،بانکهارو بانکها بحمدلله سود تا پنجاه درصد از مشتری می‌گیرند بسشونه ،فقط باید از کشورهای دیگر سازنده بیارید،اونم صنعتی سازی و دلالها و جمع کنید،بذارید کنار دست اونا آقای مسعول،وزریر محترم دولت مردمی مگه ایران زمین کم داره بیشتر زمینهای مستعد کشاورزی رو دارن خونه میسازن این کار فاجعه هست اطراف شهر رو که زمینش فقط بدرد ساخت میخوره ولی کردن،چه روستا چه شهر الان هم که بانکها عزادار شدن،خونه در کشوری که در تحریمه کارگرش فقط برجی ده میلیون داره اونم نمیدن،همکاران بانکها،چرا باید متری هفتاد،بشه ی سری،به خودتون بزنید،فساد و دلالها کلا شأن ازتون جلو زدن،راهش فقط بدین کشوری دیگه مثل چینیا،بسازن،چون اونا دزد نیستن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
شما این کاره نیستید خجالت هم نمیکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بلند مرتبه سازی خوب است...
اما نه آپارتمان...!
برج سازی...
50 طبقه به بالا...
مشکل مسکن همه حل می‌شود...
و حدأقل تا 50 سال آینده پاسخگوست.
France
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بلند مرتبه سازی کار مافیای زمین و در راس خود دولتهاست که مالک زمینهای حاشیه شهرها هستند در اروپا که ما آپارتمان سازی را از آنها یاد گرفته ایم بلند مرتبه سازی فقط در مرکز شهرها و بخشهای اداری و تجاری است حومه شهرها که محل سکونت خانواده هاست همه ویلایی است.اینکه بگوییم زمین را برای آیندگان نگاه داریم صرفا یک حرف مافیای زمین و بزرگ مالکان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بلند مرتبه سازی اگر زمان بر است.
اگر هزینه بیشتری می‌برد.
اما مشکل مسکن حل می‌شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اگر بخواهی مشگل مسکن حل شودمثل اول انقلاب باید زمین از سرمایه خارج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
یعنی تقصیر دشمن نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
از وعده انتخاباتی جناب رئیسی چه خبر؟ ۴ میلیون مسکن در ۴ سال؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چه کسی گفته قیمت مسکن افزایش یافته ؟؟!!!
آیا دولت انتظار دارد وقتی قیمت‌ شیر و ماست و دوغ و کشک و پشم و خرما و روغن و .... را خود دولت نسبت به سال ۹۶ ، طی شش سال ۱۵ برابر کرده ، قیمت مسکن ثابت بماند ؟؟!!!
آیا دولت انتظار دارد وقتی خودروهای بنجل تولید داخل و مونتار ، نسبت به سال ۹۶ ، حدودا ۱۲ الی ۱۵ برابر شده ، قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا نکند ؟؟!!!!
گرانی افسارگسیخته در کشور چند علت دارد :
۱- تحریم‌های آمریکای خبیث
۲- بی عرضگی و کارنابلدی دولت‌ها و مجلسها
۳- فساد و رانت های نجومی و کهکشانی مثل چای دبش و فولاد و ....
هیچ عزم و اراده ایی هم برای مقابله یا اصلاح عوامل فوق نیست. بلکه درآمد کهکشانی # بعضی ها ، در ادامه همین وضع است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
استاد یک سال قبل بنده این پیشنهاد ها را در همین خبر فوری برای وزیر نوشتم . والان خواهشمندم از آقای وزیر مشکل زمین های شهرک ریمای ارومیه را شهرداری رفع کند تا ما بتونیم یک سر پناه برای خودمان بسازیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اصل افزایش قیمت مسکن ناشی از بی عرضگی مسولان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
عمودی سازی باعث تراکم جمعیت و ترافیک ومانع امدادرسانی در حوادث و مانع گردش هوا وباعث گرم شدن شهرها والودگی هوا و نیاز بیشتر به آسانسور و افزایش مصرف انرژی و....میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
وقتی گران شده ، گران شده چرا دلیل میتراشید ، چه فرقی میکنه؟ همین الان یه شهرک خارج از شهر ما ساختند دویست متر زمین میدهند چهل میلیون ، اما چون امنیت ، رفاه و ارامش شهر رو نداره هیچ کس اونجا برای زندگی نمیره و همه شروع کردند باغ شهری درست میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
فکر میکنید که حرفهایی که زدید درسته ؟ پس چرا ساختمانهای بلند با لینکه تعداد طبقهذعستند کرانتر هستند؟ زمین گرانه؟ چرا گرانه؟ ببخشید زمین رد مناطق را مالتجاره کردید با تراکم فروشی الان میگویید زمین گرانه ؟ خحالت هم نمی کشید واقعا
آخرین اخبار