برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) مهمترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.
مهمترین نتایج اجرای این برنامه در سالهای مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانشآموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزشهای مدرسهای (در همه دورههای تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مساله، آداب و مهارتهای زندگی در دانشآموزان» بوده است.
همینطور در بخش سیاستگذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل شد و موضوع تدوین سیاستهای اجرایی طرح شهاب طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دوره اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت، تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
محورهای سیاستهای مصوب ابلاغی به این شرح است:
۱. سیاست (زمینهسازی) و هدایت دوره دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیتها و تجربههای یادگیری برای تمام دانشآموزان
۲. سیاست شناسایی دوره دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانشآموزان در حوزههای استعدادی متنوع توسط آموزگاران
۳. سیاست شناسایی دوره اول متوسطه: مخاطب قرار دادن ۱۰ درصد جمعیت دانشآموزی به عنوان گروه «مستعدان»
۴. سیاست هدایت دوره اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنیسازی در حوزههای استعدادی و پرورش مهارتهای پایه «اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مساله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین ۱۲ برنامه پیشنهادی ذیل این سیاستها، تدوین و به همراه سیاستهای مصوب، ابلاغ شده است.
از طرف دیگه معلم های ما نه انگیزه تدریس دارند و نه سوادش دارند
پس چرا سیستم آموزشی ما بجای پیشرفت پس رفت کرده و یه مشت جوون بی سواد تنبل وارد جامعه کرده
بجای اینکه امکانات تربیت بدنی و آموزش اجتماعی در مدارس بیشتر باشه آموزش و پرورش طوری برنامه ریزی کرد که مدارس غیر انتفاعی پول دارتر بشند موسسات کنکوری پول دارتر بشوند
همین الان همه ی ما می دونیم چرا تاثیر معدل در کنکور بالاتر میره چون باید کسی که برای مدرسه و کتاب ( موسسات غیر انتفاعی ) پول خرج میکنه رتبه بالاتری بیاره
سیستم طوری طراحی شده که بچه پولدار در کنکور رتبه بالایی بیاره نه اونی که در سیستان و بلوچستان در روستای غریب خودش یاد گرفته و امتحان داده و نهایت کنکور هم با تلاشش رتبه خوبی آورده
این سیستم آموزشی که در حال حاضر داریم فقط و فقط برای سرمایه دارهاست نه افراد متوسط و سطوح پایین اقتصادی جامعه ایران
چند سالی مقطع ابتدایی را بنا به مشارکت و پایه گروهی و حذف دقیق نمره و به اصطلاح توصیفی قرار دادند ، ولی آیا بعضی از معلمین این طرح را دقیق اجرا میکنند ؟؟ خیر
معلمی که ابتدای سال با تهدید اولیا میگوید ، این سیستم توصیفی می خواهد یه مشت بی سواد تحویل جامعه دهد و دقیقا واو به واو کتاب را از دانش آموز ابتدایی می خواهد ، به نظرتون اجازه رشد و بالندگی و کشف استعداد و توانایی به دانش آموزان را می دهد ؟
البته این مورد را هم باید ذکر کرد که زیر ساخت ها مخصوصا در مدارس دولتی اصلا مناسب نیست ، الان خیلی کم پیش میاید مدرسه ای آزمایشگاه ، کتابخانه و یا سایت کامپیوتر ، اتاق بازی و ..... داشته باشد .
در مدارس ما ، یعنی بهتر بگوییم در سیستم آموزشی ما کجا مهارت های اجتماعی و فردی آموزش داده می شود ؟
فقط فقط ارزیابی دانش آنوزان بر حسب کسب میزان نمره قبولی است ، اصلا رشته ی ورزشی خاصی آموزش داده میشود ، توانایی بچه ها ارزیابی میشود . متاسفانه در مدارس پسرانه که فقط یه توپ به بچه ها میدهند که فوتبال بازی کنند اونم نه به صورت آموزش حرفه ای و اصولی !!.
کدام یک از موارد کتب درسی و آزمایشات برای بچه ها به صورت ملموس و قابل حس انجام میگیرد .
الان طوری سده که تمام آموزش های فوق برنامه باید با هزینه شخصی خانوارها و صرف وقت خودشون انجام شود .
چندین سال است که دانش آموزان در مدارس دروس عربی و زبان انگلیسی را آموزش میبینند ولی کدام از این ها بعد از اتمام مدرسه به این دو زبان تسلط دارند ؟
سیستم آموزش پر از نقص است و زیر ساخت های لازم را ندارد ، کتب درسی هم پر از مطالب با شاخ و برگ زیاد است که علنا خیلی مواقع هیج کاربردی در زندگی شخصی ندارند