ابتلای سالانه حدود ۲۲ هزار اصفهانی به زخم پای دیابتی

رییس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:حدود ۲۲ هزار نفر در استان در هر سال به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۲ هزار نفر در این استان در هر سال به زخم پای دیابتی و عوارض ناشی از آن مبتلا می‌شوند.

 منصور سیاوش افزود: حدود ۴۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۲۵ سال در استان اصفهان دچار دیابت هستند که به طور میانگین در هر سال حدود پنج درصد آن‌ها دچار زخم پای دیابتی می‌شوند.

او گفت:از بین افراد مبتلا به زخم پای دیابتی در استان ممکن است سالیانه در ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به قطع پا منجر شود.

 فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم گفت: آمار دقیقتر نشان می‌دهد که حدود ۵۳۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان به دیابت مبتلا هستند.

سیاوش با بیان اینکه حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت در دنیا از بیماری خود اطلاع ندارند، خاطرنشان کرد: این آمار در کشورمان ۲۵ درصد و در استان اصفهان ۱۶ درصد است که نشان می‌دهد وضعیت ما نسبت به میانگین جهانی بهتر است.

او با اشاره به اینکه حدود ۶۰ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت در استان اصفهان از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: حدود ۹۰ هزار نفر که از بیماری خود اطلاع دارند برای دریافت خدمات درمانی مراجعه نمی‌کنند.

سیاوش ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار نفر دیابتی که از بیماری خود مطلع هستند نیز روند درمانی را بطور ناقص طی می‌کنند.

زخم پای دیابتی، یک آسیب‌دیدگی یا زخم باز است که در برخی از بیماران دیابتی رُخ می‌دهد و بطور معمول در کف پا قرار می‌گیرد؛ در برخی موارد این عارضه به قطع عضو نیز منجر می‌شود.

بر اساس آخرین آمار موجود، میزان شیوع دیابت در بین مردم استان اصفهان حدود ۱۴ درصد است؛ اصفهان در سال ۹۵ در رُتبه دوم و در سال ۹۹ در رتبه ۱۲ شیوع دیابت در کشور قرار داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.