کارشناس مسائل روابط بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمالا روسیه در آینده بیشتر به ایران متمایل می‌شود

حسن هانی زاده گفت: انتظار داریم روسیه توضیحاتی درباره موضع‌گیری‌های غیردوستانه خود در مواجهه با ایران داشته باشد تا روابط تهران و مسکو مسیر عادی خود را طی کند.  

حسن هانی زاده کارشناس مسائل روابط بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضع روسیه در نشست مراکش گفت: در جریان نشست مراکش روسیه موضع گیری غیر دوستانه‌ای درباره جزایر سه گانه ایرانی داشت، اما هرگونه شتاب زدگی و قضاوت‌های شتاب زده می‌تواند مناسبات تهران و مسکو را تحت تاثیر قرار دهد. به هرحال روسیه دارای سیاست‌های مستقل است و یکی از کشور‌های هم پیمان و قدرتمند ایران محسوب می‌شود؛ در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی طبعا دارای دیدگاه‌های متفاوتی است.

وی ادامه داد: اقدام اخیر روسیه در جانب داری از کشور‌های عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی یک موضع گیری شتاب زده بود و نباید مناسبات خود را فدای کشور‌های شکننده عربی کند و حاکمیت ایران بر این جزایر ایرانی را نقض کند؛ به هرحال باید فرصت بیشتری به روسیه داد تا رفتار خود را تعدیل کند و سیاست کاملا شفافی درباره مسائل ایران اتخاذ کند.

هانی زاده افزود: به نظر می‌رسد که رسانه‌ها، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در داخل ایران نباید به سرعت درباره اقدام اخیر روسیه واکنش نشان دهند و انتظار داریم روسیه نیز توضیحاتی درباره موضع‌گیری‌های غیردوستانه خود در مواجهه با ایران داشته باشد تا روابط تهران و مسکو مسیر عادی خود را در این زمینه طی کند.  

کارشناس مسائل روابط بین الملل تاکید کرد: الان شرایط به گونه‌ای است که حساسیت‌ها افزایش داشته و جریان‌های مختلف سیاسی در تلاشند تا از هر ابزاری برای فشار به دولت سیزدهم استفاده کنند، اما به هر حال در گذشته هم چین موضع گیری غیر دوستانه‌ای داشت و در نهایت چین تلاش کرد تا توافق نامه بین ایران و عربستان را درپکن عملیاتی کند و احتمال میرود که روسیه هم در آینده سیاست خاصی را در برابر ایران اتخاذ کرده و بیشتر به ایران متمایل شود.

وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته، در پایان بیان کرد:  در هر حال انتقاد حق طبیعی همه جریان‌های سیاسی است و ایران به عنوان یک کشور دموکراتیک این آزادی را دارد که هر کسی یک مساله را مورد نقد قرار دهد، اما این نقد باید منصفانه باشد و در چهارچوب منافع ملی ایران باشد نه اینکه سیاسی و جناحی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۵ دی ۱۴۰۲
رابطه کشورها با یکدیگر بر اساس منافع مشترک واستفاده از ظرفیت های یکدیگر برای ترقی دو جانبه یا چند جانبه است اما از طرفی ضعف یک کشور در این روابط سبب سواستفاده کشور قدرتمند تر برای بهره گیری هر چه بیشتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ دی ۱۴۰۲
مرگ بر پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ دی ۱۴۰۲
روسیه بهتر یک سری تاریخ بخونه ببینه چه خیانت‌های با ایران و ایرانی کرده
ایران قوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۵ دی ۱۴۰۲
یعنی اینکه روسیه روزبروز منزوی تر و ضعیفتر میشه ولی ما قویتر میشیم
Netherlands
مسعود
۱۲:۵۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۲
این تحلیل های سیاسی که اغلب تخیلی و غیرواقعی هستند از کجا آوردید ؟؟؟ روسیه دشمن ملت های مستقل بوده و هست و خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ دی ۱۴۰۲
کارشناس می فرمایند "رسانه‌ها، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در داخل ایران نباید به سرعت درباره اقدام اخیر روسیه واکنش نشان دهند". شما مهره روسیه نیستید؟ بفرمایید سرعت واکنش چند کیلومتر بر ساعت باشه شما و اربابان روسی تون راضی هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۵ دی ۱۴۰۲
دل بر این پیرزن دهر مبند .... کین عروسیست که در عقد بسی داماد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۵ دی ۱۴۰۲
شما تاریخ را مطالعه کنید ببینید خیانت روسها چقدربوده و این همچنان ادامه دارد نمیدونم چرا ایران آنقدر درباره روسها پافشاری میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۵ دی ۱۴۰۲
آنهایی که سنگ روس به سینه میزنی بیاید جواب بده چرا سکوت کردی بر طرفداران روس لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۵ دی ۱۴۰۲
براستکبار شرق و غرب عالم لعنت باید از تفرقه در درون پرهیز و برای قوی بودن ایران تلاش کرد و اینم باید بدانیم با هر انگی در سیاست بین الملل از جانب هر کشوری باشد نمی شود با ان قطع رابطه کرد یک کلمه باید قوی بود
Ukraine
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
آیا با این فرصت روسیه درست می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
روسیه رو الکی بزرگش نکنین
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۱۴ ۰۵ دی ۱۴۰۲
واقعا !
-
علی
۱۱:۴۸ ۰۵ دی ۱۴۰۲
یعنی چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۲:۳۴ ۰۵ دی ۱۴۰۲
یعنی همسایه یک قسمت از پاره تن ما را میخواد برای همسایه پولدارتر یا به عبارت دیگه از کیسه خلیفه می بخشه
آخرین اخبار