۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر لرستانی از دوره های سوادآموزی بهره مند شدند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر از افراد بی سواد و کم سواد استان طی سال تحصیلی جاری از خدمات متنوع نهضت سوادآموزی بهره مند شده اند.

منصور بازگیر ضمن اینکه سال تحصیلی جاری در مجموع ۹۴۳ کلاس تلفیقی سوادآموزی در استان تشکیل شده است افزود: نرخ باسوادی در لرستان سال ۱۳۹۰ حدود ۹۰/۷ درصد و هم اکنون در حال گذر از مرز ۹۷درصد است.

وی اظهار داشت: در همین مدت آمار بی سوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز با قبولی بی نظیر بالای ۶۰درصدی بی سوادان و کم سوادان، پرونده سال تحصیلی گذشته بسته شد.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جاری بسیار متفاوت تر از سال های گذشته به شیوه جدیدتر در حال برگزاری است عنوان کرد:در شیوه جدید به نام "طرح کلاس گذاری محله محور"، ادارات نهضت سوادآموزی شهرستان ها و مناطق، با مراجعه به سامانه، اقدام به استخراج فهرست افراد بی سواد یک محله و آن را به آموزش و پرورش ارائه می کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: سپس با مراجعه به آدرس این افراد نسبت به جذب و آموزش آنها اقدام می شود بنابراین در این طرح، همزمان کار پالایش وضعیت سواد افراد انجام می شود و از طرفی فرد آموزش دهنده، مانند گذشته وقت زیادی را برای پیدا کردن افراد بی سواد صرف نمی کند.

بازگیر با بیان اینکه براساس برنامه ریزی تا پایان سال جاری حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از بی سوادان و کم سوادان شناسایی شده از فعالیت های نهضت سوادآموزی برخوردار می شوند افزود: امسال حدود ۵۰۰نفر از آموزش دهنده های غیر فعال، با مشارکت در طرح پالایش فعال شده اند.

وی ادامه داد: نهضت سوادآموزی به عنوان صدقه جاریه امام راحل در میان مردم حرکتی شگرف داشته و دست کم ۶جایزه بین المللی را دریافت کرده و بنا بر منویات مقام معظم رهبری، تمام تمرکز خود را بر توسعه و تعمیق سواد گذاشته و با رویکرد پژوهش محوری در حال شناسایی ،جذب و آموزش بی سوادان و کم سوادان است.

وی گفت: طرح های نماز کلید بهشت، حلقه‌های کتابخوانی، پویش مهر(انشا نویسی)، آموزش رایانه، آموزش مهارت های زندگی، توسعه آموزش و مهارت های زنان عشایری و روستایی، فعالسازی مراکز یادگیری محلی دولتی در راستای آموزش مهارت های فنی برای اشتغال و استقلال مالی، توانمندسازی آموزش دهنده ها و آموزش گیرنده ها از جمله برنامه‌هایی است که در کنار آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و آموزش روخوانی قرآن برای ارتقای توانمندی افراد بی سواد و کم سواد اجرا می شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.