کشت و زرع آبی برای نخستین بار در بخش مرزداران سرخس آغاز شد

فرماندار سرخس گفت: زمینه کشت آبی محصولات کشاورزی با تامین آب کشاورزی برای نخستین بار در بخش مرزداران این شهرستان فراهم و کشت آبی محصولات در این منطقه دیمزار آغاز شد.

حسن نوری زاده گفت: با اقدامات صورت گرفته آب مورد نیاز برای کشت آبی در ۱۶۰ هکتار از زمینهای دیم این شهرستان مرزی در روستای "شوریجه علیا" در بخش مرزداران تامین شد.

وی ادامه داد: رودخانه کشف رود در محدوده بخش مرزداران این شهرستان به صورت یک رودخانه دائمی و البته با حجم آب تقریبا محدود جریان دارد که این منابع جاری در نهایت از کشور خارج می شود.

فرماندار سرخس گفت: روستای شوریجه در فاصله ۳۲ کیلومتری از سد شوریجه قرار دارد و آب روان کنار این روستا که باقی مانده آب رودخانه کشف رود است بدون ریختن در سد شوریجه از کشور خارج می شد.

نوری زاده افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته گودالی حدود ۶ متری در محل عبور آب حفر شد و موتور پمپ آب نیز در محل تعبیه گردید و با مهار (دبی) و حجم اندک آب عبوری از انتهای رودخانه کشف رود، کشت آبی برای روستای ۸۰ خانواری شوریجه علیا فراهم شد.

وی ادامه داد: این منطقه روستایی که طی سالهای گذشته با پدیده مهاجرت رو به رو بود اکنون با فراهم شدن کشاورزی آبی، از نظر اشتغال و فعالیت اقتصادی مولد رونق گرفته است.

فرماندار سرخس گفت: برخلاف بخش مرکزی که کشت آبی در آن انجام می شود، بخش مرزداران، کشاورزی دیم دارد و با اقدام صورت گرفته در روستای شوریجه علیا، نخستین کشاورزی آبی در بخش مرزداران را شاهد هستیم.

شهرستان مرزی سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است و ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاهای ۲ بخش مرکزی و مرزداران سکونت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار