اگر والدین خودشان به حجاب اهمیت بدهند و الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند مسئله حجاب و پوشش برای نوجوان پر رنگ می‌شود.

یکی از دغدغه‌هایی که خانواده‌های امروزی با فرزندان خود دارند مسئله پوشش مناسب است و به دنبال راهکاری برای حل این مسئله هستند و گاهی به غلط راهکار‌هایی را انجام می‌دهند که نه تنها وضعیت را بهتر نکرده بلکه فرزندشان را از قبل بی حجاب‌تر و بی تمایل‌تر نسبت به پوشش درست می‌کند.

برای حل این مسئله در گام نخست باید بدانیم چرا فرزند ما نسبت به حجاب بی تعهد شده است و ریشه این مشکل کجاست، آیا دوستان او عامل اند یا اجبار‌ها و سختگیری‌های والدین باعث این مسئله شده و یا مواردی دیگری در کار است پیدا کردن ریشه کار درمان را ساده می‌کند.

اگر والدین خودشان به حجاب اهمیت بدهند و الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند مسئله حجاب و پوشش برای نوجوان پر رنگ می‌شود و اگر والدین در موضوع مهمی مثل حجاب با هم اختلاف نظر داشته باشند و هر کدام یک مدل پوشش را بپسندند، فرزند دچار دوگانگی می‌شود و بسته به وابستگی بیشتر به هر کدام از والدین به همان سمت گرایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که والدین در بحث پوشش و حجاب با هم به هم سویی و توافق برسند. بکوشید در محیطی پر از مهر و محبت، با نوجوانتان در مورد موضوعی که با هم اختلاف نظر دارید سخن بگویید تا به توافق و تفاهم برسید.

پرهیز از اجبار و تحقیر و توهین و سرزنش؛ پرهیز از مقایسه کردن نوجوان با دیگران در موضوع پوشش و حجاب؛ پرهیز از ارائه شرط‌های عاطفی، دوست داشتن نوجوانتان را مشروط به رعایت خواسته‌ها و باید و نباید‌هایی خودتان نکنید مثلا به او نگویید (اگر چادر نپوشی دوستت ندارم) پرهیز از نصیحت‌های طولانی و مکرر؛ پرهیز از تهدید‌ها و زورو فشار. بکوشید تا فرزندتان ابتدا و بیش از هر چیز با رحمت و مهربانی خداوند آشنا شود برای رعایت حجاب از سوی نوجوانانتان ابتدا و به تنهایی او را از خشم خدا و آتش جهنم نترسانید.

به فرزندتان کمک کنید و موانع سر راهش را بردارید تا بتواند از عهده رعایت پوشش مناسب برآید، برای مثال می‌توان برای دختری که در پوشیدن چادر احساس دشواری می‌کند مانتو‌هایی با پوشش کامل و یا چادر‌های مناسب تهیه کرد که دست و پا گیر او نشود و با آن راحت بتواند همه فعالیت‌های اجتماعی اش را انجام دهد.

به دلیل تاثیر پذیری نوجوان از گروه هم سالان، والدین باید تعاملات نوجوان را با دوستانش به شکل غیر مستقیم زیر نظر داشته باشند و درباره دوستانی که ارزش‌های خانوادگی شان با آن‌ها متفاوت است او را هوشیار کنند و جایگزین‌های مناسبی برایش پیدا کنند.

انتخاب مدارس مطابق الگو‌های تربیتی خانواده وارزش‌های خانوادگی و ارتباط مستمر با جلسات مذهبی و اعتقادی استاندارد و مطابق با سن و سال نوجوان و فاصله گرفتن از فضا‌ها و خانواده‌هایی که از نظر پوشش و حجاب مطابق استاندارد‌های خانوادگی و نوجوان نیستند.

بعضی از والدین سطح توقع بالایی از فرزندانشان دارند. مثلا اینکه بخواهند دختر ۹ ساله شان با حجاب تمام و کمال در اجتماع ظاهر شود از حد و توان کودکی در آن سن و سال به دور است.

به فرزندانتان فرصت دهید تا خودشان را با معیار‌های اعتقادی خانواه مطابقت دهند و از رنگ‌ها و شکل و شمایلی استفاده کنید که نوجوانتان به آن‌ها برای پوشش خود علاقمند است. برای مثال مانتو یا چادر زیبا و خوش رنگ و روسری رنگارنگ می‌تواند احساس خوبی را برای یک نوجوان نسبت به حجاب و پوشش ایجاد کند.

تحسین و تشویق هم باعث تقویت و تکرار عمل می‌شود وقتی فرزندتان با پوشش و حجاب مناسب ظاهر می‌شود او را تحسین و تشویق کنید تا شوق به انجام مکرر این کار در او افزایش یابد.

تهیه کننده: کارمند نرگس رضازاده- مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ۱۲ بابلسر

برچسب ها: حجاب زن ، پوشش زن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
یوتیوب و اینستاگرام و بقیه حمله کردن به نحابت و ححاب دخترا و زنا و صب تا شب مغزشونو برای بی حیایی و بی ححابی بمبارون میکنن
آخرین اخبار