معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: واحد شماره ۲ گازی نیروگاه شهید رجایی برای انجام تعمیرات اساسی از شبکه سراسری تولید خارج شد.

جواد دوستی معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده، واحد شماره ۲ گازی این نیروگاه به مدت ۹۰ روز برای انجام تعمیرات اساسی و RI کمپرسور و با هدف کسب آمادگی لازم برای تولید برق پایدار به ویژه در فصل تابستان ۱۴۰۳ از شبکه سراسری خارج شد.

دوستی افزود: دمونتاژ لاینر‌ها و فلو اسلیوها، دمونتاژ تجهیزات محفظه‌ی احتراق، دمونتاژ ترانزیشن پیس ها، دمونتاژ پوسته توربین، کمپرسور و روتور توربین و کمپرسور، نازل‌ها و پره‌های توربین، اندازه گیری، تست و بازدید تجهیزات توربین و کمپرسور، همچنین تعویض پره‌های کمپرسور با پره‌های ساخت داخل در این تعمیرات انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین تعویض تایرود‌ها و پیچ‌های کوپلینگ ها، تعویض روتور ژنراتور با روتور سرویس شده، مونتاژ تجهیزات محفظه احتراق، انجام تست NDT بر روی پره‌های ژنراتور و انجام تست‌های غیرمخرب NDT، بازدید از سیستم کوپلینگ و کولر‌های آب و روغن، بازدی از لوله‌های بویلر و تمیزکاری و شستشوی آن‌ها، عایق کاری نقاط دارای ضعف عایقی، بازید از اگزوز‌ها و ترمیم عایق‌های آن‌ها از دیگر اقداماتی است که در این دوره از تعمیرات از سوی متخصصان تعمیرات مکانیک انجام می‌شود.

معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهیدرجایی یادآورشد: تعمیرات اساسی سیستم کنترل اسپیدترونیک شامل نرم افزار و سخت افزار، تنظیم وکالیبراسیون نشان دهنده ها، تست و کالیبراسیون پرشرسوئیچ ها، لیمیت سوئیچ‌ها و بازدید و تنظیم لیمیت سوئیچ‌های والو‌های موتوری نیز از فعالیت‌هایی است که از سوی متخصصان تعمیرات ابزاردقیق انجام می‌شود.

دوستی در خصوص فعالیت‌های متخصصان تعمیرات الکتریک نیز گفت: تعمیرات اساسی الکتروفن و پمپ‌های ۴۰۰ ولت، الکتروموتور ۶/۶ کیلو ولت، تعمیرات اساسی استارتر‌های MCC، بریکر‌های ۴۰۰ ولت و ۶/۶ کیلو ولت و آزمایش حفاظت‌های آنها، انجام انواع تست‌های روتور و استاتور ژنراتور، انجام آزمایش‌های الکتریکی ترانس‌های اصلی، کمکی و استیشن و بازدید و سرویس تپ چنچر ترانس اصلی، از فعالیت‌های این دوره از تعمیرات است که از سوی متخصصان تعمیرات الکتریک این نیروگاه انجام می‌شود.

همه ساله پیش از آغاز تعمیرات اساسی و به منظور جلوگیری از اتلاف منابع، انرژی و زمان، گروه پایش وضعیت CM، با استفاده از ابزار‌های لازم و بررسی شرایط تجهیزات، نسبت به نشت یابی از والوها، شناسایی نقاط دارای اتلاف حرارتی، پایش وضعیت روغن تجهیزات، اقدام کرده و بر این اساس، تعمیرات اساسی با تمرکز بر نقاط از پیش شناسایی شده، آغاز شده و به انجام می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار