معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می کنند.

منوچهر منطقی گفت: نه تنها کشورمان بلکه کشورهای مختلف برای برقی سازی خودروها به چین مراجعه می‌کنند و با شرکت‌های خودروساز چین قراردادهای فناورانه می‌بندند این امر به خاطر جایگاه ممتاز کشور چین در این حوزه است.

وی افزود: در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین شده است. مرحله نخست طراحی برنامه‌های به‌کارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیت‌های آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هوا است. کاری که باید در این مرحله انجام دهیم این است که برای ورود محصول جدید باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهره‌وری بالا بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: ما با یک محصولی روبرو هستند که اتوماتیک و هوشمند است. این خودروهای برقی به خاطر شتاب بالا نیازمند کنترل دقیق و بیشتر دارند از این رو باید در مرحله اول اطلاع‌رسانی و آموزش به رانندگان از طریق شبیه‌سازی صورت بگیرد ضمن اینکه خود این خودروها به خاطر هوشمند بودن به رانندگان در خصوص وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو به صورت دائم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

منطقی به خدمات پشتیبانی از خودروی برقی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است، فردی که از محصول استفاده می‌کند باید پشتیبانی شود در این زمینه نیز سه برنامه داریم اول این که این محصول به چه مدارک، تجهیزات و قطعات یدکی نیاز دارد تا بتوان آن را درست پشتیبانی شود در همین راستا ۲ مرکز تحقیقاتی را اختصاص داده‌ایم که این موضوع را تدوین کنند.

وی عنوان کرد: بخش بعدی شبکه‌های نمایندگی‌های هوشمند است که با خودروسازان صحبت کردیم بهترین نمایندگان را معرفی کنند تا با استفاده از جذب نیروهای متخصص و جدید و نیز تأمین مدارک و تجهیزات لازم واحد خدمات پس از فروش جدید را ایجاد کنند. از این رو نه تنها در تهران بلکه در کلان‌شهرها برای خدمات پس از فروش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی گفت: بر اساس نوع پیمایش و عوارض جغرافیایی نیاز خودروها به شارژ باتری‌ها متفاوت است. در همین راستا نیاز به ایستگاه‌های شارژ داخل شهری و بین‌شهری داریم. ایستگاه‌های شهری با همکاری شهرداری توسعه پیدا می‌کند و تأمین ایستگاه‌های بین‌شهری را نیز خودروسازان به کمک استانداری‌های کشور بر عهده گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: مباحثی از محدودیت در تأمین انرژی ایستگاه‌های شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفاً از نیروگاه‌های برقی استفاده نمی‌شود بلکه از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز بهره‌برداری می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی یک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زیادی را تولید می‌کنند گفت: این اطلاعات برای نظارت بر کارکرد دقیق خودرو و حتی نظارت بر وضعیت راننده استفاده می‌شوند، یک ذ سری اطلاعات نیز ایجاد می‌شود که می‌توان برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.

منطقی گفت: در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه از تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند یعنی می‌توان بین خودرو با خودرو و یا خودرو با فرد یا سیستم ارتباط برقرار کند که درنتیجه این امر هوشمندسازی اتفاق می‌افتد. این‌ها برنامه‌هایی است که در فاز نخست در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صمت در خصوص طراحی خودروهای برقی و تولید داخل گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در این فاز خودروهای برقی را طراحی کرده و قطعات با فناوری بالای آن را در داخل کشور بسازیم تا در صنعت خودروی برقی رقابتی شویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.

منطقی ادامه داد: در این بخش نیز چند برنامه پیش‌بینی‌شده است در مرحله نخست باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی را ایجاد و آنها را تقویت کنیم. در حال حاضر چنین مرکزی وجود دارد و تاکنون دو محصول برقی طراحی کرده است. وزارت صمت در زمینه ایجاد شرایط همکاری شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی با این مرکز و نیز تأمین بودجه‌های تحقیقاتی آن را حمایت خواهد نمود.

وی به بحث اجرا و ساخت خودروهای برقی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: هزار شرکت دانش‌بنیان داریم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آن‌ها سازنده قطعات خودروهای برقی شوند و در تیراژ بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در مرحله بعد خودروهای برقی را در یک شهرک میکروالکترونیک که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان شهرک‌های صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد می‌شود تا ریزتراشه‌ها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای مختلف مورد نیاز برای ساخت قطعات خودروی برقی را در داخل کشور تولید کند تا حداقل وابستگی را به آنها داشته باشیم.

او گفت: در صورتی که این زیرساخت‌ها ایجاد شود، انواع خودروهای برقی را می‌توانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.

منطقی گفت: تدوین استانداردهای خودروهای برقی از دیگر مباحث است. تدوین و پیاده‌سازی استانداردها نیاز به آزمایشگاه مختلف است، از این رو شبکه آزمایشی برای زیرسیستم‌ها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاه‌های موجود انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با انتقاد از کسانی که واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار داده‌اند گفت، چین در صنعت خودروهای برقی از پیشروترین‌ها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به چین مراجعه می‌کنند و با سازندگان قراردادهای فناورانه می‌بندند. 

وی تاکید کرد: هر خودروساز باید به صورت راهبردی کار کند و باید سازنده ۵۰ درصد قطعات کلیدی را قادر باشد در کشور تولید کند. یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند. در همین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و ۱۰۰ نفر نیرو گرفته که تا ۱۰۰۰ نفر آن را افزایش می‌دهند و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت می‌گردد.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری به چین گفت: بحث برقی سازی را در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله انجام شده و به صورت همه‌جانبه پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: اکنون چند ذهنیت ایجاد شده است که محصول آماده می‌آوریم و فقط شبکه پشتیبان آن را ایجاد کنیم این در حالی است که ما نمی‌خواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردات را انجام دهیم، بلکه با یک برنامه مشترک اقدام به تولید خودروهای برقی می‌کنیم که این امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن را فراهم می‌کند.

منطقی تاکید کرد: ما دارای سه مزیت مهم در خودروهای برقی هستیم. نخست متخصصان رده اول در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی داریم. دوم این که معادن مواد اولیه پیشرفته داریم. سوم این که نیروی کار ارزان‌قیمت داریم

برچسب ها: خودرو ، خودرو برقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای میهنم
۱۶:۵۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
در خوبی خودرو تمام برقی همین بس که هر اندازه تولید کنیم به این مردم و کشور خدمت کردیم چه با همکاری چین و چه ژاپن و چه آلمان و چه هر کشور و شرکت بزرگ جهانی و چه نخبگان و دانشجویان و صنعتگران خودی
شرکت نفت و نیرو و شهرداران شهرهای ایران و وزارت صنعت و همه و همه باید این را وظیفه اصلی خود بدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
فیلتر دوده بمراتب مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای میهنم،بختیاری
۱۶:۲۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
اگر هر ایرانی صد خودرو تمام برقی هم داشته باشد ازهم کم است !!!!!؟؟؟؟
این مثال تقریبا ناممکن را زدم که بدانیم اهمیت خودرو برقی و تولید بی و حد و اندازه خودروهای پاک و بدون آلاینده در مقدار و میزان چقدر است و باید به داشتن صدها قطب خودروساز هم اکتفا نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
برای تولید یک چیز باید هر آنچه میتوانیم بسازیم و بسازیم و بسازیم و آن خودرو برقی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
ترمزها را در تولید خودرو برقی و افزایش خودروسازان برقی همه بکنیم و دور بیندازیم
مردمانی بی نظیر و تندرست خواهیم شد و با عمری طولانیتر و بهتر اگر همه بخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۱۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
این یک هدف ملی است
افزایش قطب‌های خودروسازی و تولید به هر تعدادی که بتوانیم
تولید کنیم تا مصرف کنیم و مصرف کنیم تا تولید کنیم
خودروهای پاک تمام برقی را هیچگاه نباید محدود کرد چه در تعداد خودروسازی و چه در میزان تولید !!!؟؟؟
این صنعت پاک، یک صنعت بی ترمز و شتابان است به قول مسولیت در این مورد باید همه ترمزها را کند و دور انداخت
به امید ایرانی پاک و شهرهایی تمییز و مردمانی تندرست و توانمند و دارا و تولیدی بی نهایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
به امید اینکه ایران بزرگترین تولید کننده خودرو برقی جهان شود با همکاری همه وزارتخانه ها از جمله نفت و نیرو و صنعت و معدن و تجارت و کشور و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
شش خودرو ساز نه بگوییم شصت خودرو ساز و یا ششصد خودروساز
دیگر نباید اصلا و ابدا جلو تولید خودرو پاک را گرفت
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای میهنم
۱۶:۰۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
هر که جلو قطب‌های خودروسازی تمام برقی و جلو تولید انبوه خودرو برقی را بگیرد خائن است شک نباید کرد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
خود ایران خودرو و سایپا اگه احمق و نادان نبودند سالها پیش باید صدها مدل خودرو برقی بیرون میدادند و چندین سایت خودرو سازی تمام برقی در نقاطی از کشور داشتند معلومه اصلا آینده نگر نبودند و نیستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
چین و ایران بزرگترین خودروسازی برقی جهان را در کشورمان بسازند و بازار دهها میلیونی خودرو ایران را با خود وهاب پاک در دست بگیرند ضمن اینکه هر دو کشور و مهمتر اینکه بیشتر مردم سود خواهند برد
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۵:۵۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
این صنعت را به جوانان خوشفکر و تلاشگر واگذار کنید هنوز تولید کم و بی کیفیت و قیمتهای گران دو خودرو ساز مافیایی برای همه درس عبرت نشده؟؟؟
زمانی میتوانیم در جهان خودروسازی پاک سربلند کنیم که تولیدی بیش از ده میلیون در سال داشته باشیم
حالا که دیگر نه مشکل آلودگی هست و نه روغن موتور و نه کمبود بنزین و پالایشگاه
ترا بخدا مسولان ایران عزیز بعنوان یک وطن دوست قسمتان میدهم که تولید خودرو برقی را با دهها و چه بسا صدها قطب خودروساز برقی اصلا محدود نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN
۱۵:۴۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
اینها که تو عکس گذاشتین موتور برقین یا خودرو برقی !!!!!؟؟؟؟
دستکم حالا که اینقدر دیر آغاز به سمت پاک‌ترین خودروهای جهان رفتیم
از شاسی بلند برقی شروع کنید نه از مینی خودرو!!!! و اسباب بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
چین از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان خودرو برقی جهانه و در این مورد ابرقدرت تک جهان یادمان باشد شرکتهای بزرگ خودروساز جهان همچون تویوتا و نیسان و بنز و بی ام دبلیو و تسلا و غیره رقابت شدیدی را آغاز کرده اند که بسمت گرفتن بازار خودرو برقی با شتاب هر چه تمام تر بتازند ،زمانی پکن از آلوده ترین شهرهای جهان بود ور از دوچرخه و خودروهای دود زا اکنون با استفاده از خودروهای پاک تمام برقی از پاکترین شهرهای جهان است
هر چند فرصت سوزی بسیاری داشتیم ولی فرصتها را از این به بعد از دست ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
ازاین به بعد چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۵:۳۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
اگر هر ایرانی یک خودرو برقی هم داشته باشد و با نیروگاه‌های پاک هم انرژی‌شان تامین شوند هیچ ضرری برای آلودگی شهرها که ندارند به سلامت همگانی هم کمک میشود
به امید اینکه واردات خودرو برقی برای هر شناسه ملی ایرانی یک خودرو تمام برقی آزاد شود و تولید کشورمان با کشورهای بزرگ به بیش از دهها ملیون در سال برسد
این پیشنهادات و طرح را مسولان ارشد کشوری و لشکری و وزیران نفت و صنعت و نیرو بخاطر بسپارند که برای کشور و وطنمان و مردم ناز و نازنینمان سودمند خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
امیدواریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
این تعداد میباید به شصت خودرو ساز برسد
Romania
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
باز 50 سال مونتاژ کنید و بعد از 50 سال بگید تازه به تکنولوژی 10 درصد رسیدیم!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
به شرطی که مونتاژ بیش از ده ملیون در سال در کشور آغاز شود بسیار خوب هم هست بشرطی که در چند سال ایران عزیزمان پاک‌ترین حمل و نقل و خودروهای جهان را دارا باشد پس حتی واردات دهها ملیونی خودرو برقی بد نیست
آخرین اخبار