حسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن در نشست خبری امروز خود گفت: در بخش ارتقای کیفیت در داخل و خارج از قطار و ایستگاه ها، ۲۸۸ پروژه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان به جز بحث ساخت هزینه کرده ایم.
موسوی گفت: امسال چرخشی کردن قطارها را در دستور کار خود قرار داده ایم تا در مدت زمان انتظار یک قطار ، قطار بعدی را در سیر قرار دهیم که همین امر باعث می شود بهره وری افزایش یاید.
او افزود: در بخش مسافری توفیقات خوبی داشته ایم. تا دو روز گذشته ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر جابه جا کرده ایم که رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
موسوی افزود: در قطار های حومه ای جلسات منظم برگزار شد و مسیرهای که با ضریب اشغال پایین حرکت می کردند را ارتقا داده ایم و با توجه به سلیقه مردم تعداد صندلی ها را افزایش داده ایم. در مجموع طبق سیاست های راه آهن در بخش مسافری سعی کرده ایم کمیت و کیفیت در دو بخش را افزایش دهیم.
وی افزود: واگن هایی که در سیر هستند در بخش حومه ای و بین شهری مجموعا ۱۵۳۰ تا ۱۵۵۰ واگن است برخی از واگن ها در حال بازسازی بوده و منتظر چرخ و محور هستند .
او اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد در نفر کیلومتر رشد داشته ایم و ۱۵ میلیارد و ۹۱۰ میلیون نفر کیلومتر جابه جا کرده ایم و امسال نسبت به ۱۴۰۱ معادل ۵ درصد رشد داشته ایم.
موسوی گفت: ارتقای کیفیت خدمات مسافری اولویت ما است و تمام هدف ما آن است که در داخل قطار سرویسی ارائه دهیم که مسافران راضی باشند. در بخش ارتقای کیفیت از سال ۹۵ ، ۷۰۰ واگن فرسوده بالای ۵۵ سال خارج کردیم و امروز در راه آهن واگنی که تهویه نداشته باشد نداریم. در بخش امنیت ۷۰۰ واگن از رده خارج شد و تمامی واگن های ۴۵ و ۵۵ سال در سطح یک و سطح دو بازسازی شدند.
موسوی بیان کرد: کنترل تاخیر قطارهای مسافری را هم در دستور کار خود قرار داده ایم و برای افزایش کیفیت تاخیر در مبدا و تاخیر در مقصد برنامه ریزی کرده ایم.
معاون مسافری راه آهن توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۱۷ درصد کاهش تاخیر داشته ایم و مدت زمان سیر باعث ارتقای کیفیت شد.
او گفت: در تمام ایستگاه هایی که ۹۵ درصد مسافران سیر می کنند مناسب سازی شده و بابت تمامی تاخیرات و نداشتن تهویه مناسب و کاهش کیفیت ، به مسافران خسارت پرداخت می شود.
موسوی با بیان اینکه تخصیص یارانه از طرف دولت برای بخش مسافری در ماده یک قانون برنامه هفتم آورده شده است گفت: دولت مکلف است کمک زیان در بخش مسافری ریلی را جبران کند که البته تا حدودی امروز اجرا می شود.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ زیان به معنای آنکه شرکتی ورشکست بشود نداریم اما زیان به معنای آنکه نتواند واگن نو بخرد داشته ایم.
موسوی با اشاره به اینکه هزار دستگاه واگن مسافری در صورت تخصیص ارز و منابع مالی وارد ناوگان مسافری خواهد شد افزود: اولویت اصلی شرکت راه آهن استفاده از ظرفیت و توان تولید داخلی است که در صورت عدم تکمیل آن از واگن های کشورهای خارجی استفاده خواهیم کرد.