ورود ماه به عصر جدیدی از تحولات

گروهی از دانشمندان گزارش داده اند که ماه وارد دوره جدیدی به نام «آنتروپوسن قمری» شده که دوره تأثیر انسان بر ماه است.

از زمان فرود فضاپیمای بدون سرنشین اتحاد جماهیر شوروی، به نام لونا ۲، در ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۹، به عنوان اولین فضاپیمایی که بر روی سطح ماه فرود آمد و پس از آن فرود یا سقوط بیش از صد فضاپیمای دیگر بر روی آن در دهه‌های بعدی، انسان‌ها گرد و غبار ماه را برانگیختند و آغاز دوره جدیدی در تاریخ طبیعی ماه بود، دورانی که در آن انسان‌ها شروع به تغییر جهان به روش‌های بی سابقه‌ای کردند.

در تحقیق منتشر شده در مجله Nature Geoscience، جاستین هولکامب، محقق مرکز زمین شناسی کانزاس، و همکارانش بر این باورند که رد پای انسان در سال ۱۹۵۹، در کره ماه ظاهر و منجر به پیدایش اولین حفره ساخته انسان در آن‌جا شد. از زمان این رویداد، انسان‌ها دست‌کم در ۵۸ مکان دیگر در ماه باعث آشفتگی‌های سطحی شده‌اند.

دانشمندان توضیح داده اند که انسان‌ها تغییر کرده اند و در حال برنامه ریزی برای تغییر سطح ماه به درجه‌ای هستند که باید دوره جدیدی برای ماه در نظر گرفته شود. علاوه بر این، انسان‌ها قصد دارند در سال‌های آینده محیط ماه را بیشتر سر و شکل دهند و دوباره بشریت را به آن‌جا ببرند.

دانشمندان می‌گویند که تصدیق رسمی تغییرات ایجاد شده توسط بشر راه مهمی برای روشن شدن این موضوع است که سطح ماه ثابت نیست و بشریت آن را به طور قابل توجهی تغییر داده است.

هولکامب گفت: این ایده بسیار شبیه به بحث در مورد آنتروپوسن روی زمین، یعنی کاوش در مورد میزان تاثیر انسان بر این سیاره است. 

این اتفاق نظر وجود دارد که آنتروپوسن در یک مقطعی از گذشته روی زمین آغاز شده است. به همین ترتیب، در مورد ماه نیز ما معتقدیم که آنتروپوسن قمری از قبل آغاز شده است، اما می‌خواهیم از آسیب قابل توجه جلوگیری کنیم یا شناسایی را تا زمانی که بتوانیم تاج بزرگ ماه ناشی از فعالیت‌های انسانی را اندازه‌گیری کنیم، به تأخیر بیاندازیم.

بشریت در حال حاضر طیف وسیعی از اشیاء، مانند اجزای فضاپیما‌های دور ریخته شده و رها شده، کیسه‌های فضولات انسان، تجهیزات علمی و اشیاء دیگر مانند پرچم، توپ گلف و عکس را در ماه از خود به جای گذاشته است.

علاوه بر این، بشریت در حال تغییر سطح ماه است و برای حفاری و حتی زندگی بر روی آن آماده می‌شوند.

هولکامب توضیح می‌دهد: در زمینه مسابقه فضایی جدید، چشم انداز ماه در ۵۰ سال آینده بسیار متفاوت خواهد بود و کشور‌های بسیاری آن‌جا حضور خواهند داشت که منجر به چالش‌های فراوانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که ماموریت‌های آینده باید کاهش اثرات مضر بر محیط‌های ماه را در نظر بگیرند.

در حالی که دانشمندان می‌خواهند از آنتروپوسن قمری برای برجسته کردن پتانسیل تأثیر منفی زیست‌محیطی بشر بر ماه استفاده کنند، اما امیدوارند که توجه را به آسیب‌پذیری مکان‌های قمری با ارزش تاریخی و مردم‌شناختی جلب کنند، که در حال حاضر هیچ گونه حفاظت قانونی یا سیاسی در برابر تأثیرات ندارند. 

منبع: ایندیپندنت

برچسب ها: سیاره ، کره ماه ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
سلام علیکم. دایی من باچندتا دستگاه کارت خوان فرارمالیاتی می‌کنه ومن جوهرنمک ووایتکس را مخلوط کردم که اگر دایی من زنگ به اورژانس اجتماعی بهزیستی زد.مخلوط وایتکس وجوهرنمک را روی اورژانس اجتماعی بهزیستی بریزم که دست تو لانه زنبورنکنه و اینکه من کارگرم شبها تو خیابان باید پلاستیک جمع کنم تا خانه بتوانم تهیه کنم برای خودم واتاق های 20متری در تهران شبی 400هزارتومان از مردم اجاره می‌گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
معلول الذهن و الروان
۱۷:۰۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
ترکیب
Iran (Islamic Republic of)
کاظم حردانی
۱۲:۵۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دروغی بیش نیست زیرا همانطور که می دانیم بشر و دانشمندان با گذر زمان خواهان دست یابی به نوآوری و سلطه علمی و عملی بر دیگران است . پس چطور دانشمندان با اون امکانات فضایی محدود و ابتدایی حدود 56 سال قبل ادعادی فرود بشر روی زمین شدند و پا به روی کره ماه بذاره، اما الان با اینهمه تجهیزات پیشرفته هنوز نمیتواند مجددا این را تکرار کنند . برای مثال رسیدن کوه نوردان به قله اورست و فتح قله اورست توسط گروه اول چه بازتابی در رسانه ها داشت و افتخاری بودن برای آن گروه کوه نورد و کشور آنان . ولی حالا چه آیا فقط آنان توانستند این فتح را انجام دهند ، یا دیگران هم به طبغ آنان برای کسب افتخار این کار را کردند . همانان که برای بار اول قله را فتح کردند برای چندمین بار پیاپی این فتح را انجام دادند . حالا فتح این قله برای خیلی از کوه نوردان تکرار و تکرار شده . سوال اینجاست که چرا فتح ماه و پا گذاشتن بر روی سطح ماه فقط یکبار و آن هم در حدود 56 سال قبل بوده و بس . نتیجه میگیریم که پای انسان هرگز به ماه نرسیده. این یه دروغی بود که آمریکا و شوروی با همدیگه برای اینکه خودشون رو ابرقدرت معرفی کنند به مردم دنیا القا کردند و بس .
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۴:۲۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
زیاد بدبین نباشید و خاطرجمع باشید انسان به کره ماه رفته و حتی اون ماه که بعضی ها وقتی بهش نگاه میکردند الهم صل علی محمد میگفتند در همون ماه دستشویی هم کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
خوبه ولی انسان باید بداند که فضانورد ها اونجا دارن تو ماه روش کار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
من ارشد فیزیک هستم. تا جاییکه می‌دانم انسان به واسطه فناوری طی یک صد سال اخیر با گرمایش زمین که به وجود آورده در حال نابودی زمین است(به قول پروفسور ثبوتی)، حالا چندی است که با این خبرها می خواهد سر مردم دنیا را گرم کند تا به نابودی بیشتر زمین ادامه دهد و تنها جایی که حیات دارد زمین است و بس..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
جو زمین پانصد کیلومتر هست، بتازگی دانشمندان گفتند راهی برای خارج شدن زنده انسان از جو وجود نداره چون فشار خارج از جو بگونه ای هست که اولین نقطه بدن انسان که منفجر میشه چشم انسان هست، به دلیل نبود جاذبه تمام خون و آب بدن بسمت اندام های بالایی بدن میره و پس از چشم ظرف چند دقیقه مغز انسان در جمجمه متلاشی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد نوزاد
۰۴:۲۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اقا اونی که جنابعالی فرمودید زمانیه که انسان بخواهد با همین لباس که در زمین میپوشد با اینا برود فضا یا کره ماه بله اونوقت انسان بیشتر از چند ًًثانیه زنده نمیماند ولی در فضا انسان حتما باید لباس مخصوص فضانوردی بپوشد اونوقت زنده میماند تا زمانی که خدا نکرده یه سنگ کوچولو به لباس یرخورد کند و لبلس را پاره کند اونوقت بلافاصله جان بجان افرین تسلیم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
باید باورکتیم داریم کم کم ب آخر دنیا نزدیک میشیم!!! شاید صدسال شاید دویست سال دیگه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
چطور انسان با اون امکانات فضایی ابتدایی تونست پنجاه و پنج سال پیش پا به کره ماه بذاره، اما الان با اینهمه تجهیزات پیشرفته هنوز نمیتونه. نتیجه میگیریم که پای انسان هرگز به ماه نرسیده. این یه دروغی بود که آمریکا و شوروی با همدیگه برای اینکه خودشون رو ابرقدرت معرفی کنند به مردم دنیا القا کردند
Iran (Islamic Republic of)
ازیزد
۰۸:۵۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
اصلا به ماه نرسیدن
دروغی بیش نیست دستیابی به ماه
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۱۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
دقیقا، ... ضمنا سیاستمداران امریکائی با تمام توان دارن زمین رو با همه امکانات نابود می کنند بعد به دنبال قابل سکونت کردن کره ماه و مریخ با جو سمی هستن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
دوباره بشریت را به آن‌جا ببرند
آخرین اخبار