بنیامین شکوه فر در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت ها و توانمندیهای متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه های مهم ریلی و جاده ای شکوفا می شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است، و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است.
وی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان از مسیر توسعه کریدورهای اصلی می گذرد افزود: اتصال چابهار به کریدور شمال-جنوب از این حیث حائز اهمیت است که چابهار میتواند به عنوان یک محرک ملی برای پیشرفت کشور ایفای نقش کند و در صورت بهره برداری از بندر شهید بهشتی به عنوان نخستین بندر آب عمیق ایران، موجب انعطافپذیری و تابآوری استراتژیک ایران در تنشهای ژئوپلیتیکی میشود. در واقع توسعه و تکمیل کریدور شمال-جنوب ایران به شدت وابسته به توسعه چابهار است.
دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیات دولت با بیان اینکه توسعه و تعالی بدون ریسک مدیران محقق نمی شود، تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان برای کمک به توسعه هر چه سریعتر استان های نظیر سیستان و بلوچستان باید ریسک پذیر و تحول خواه باشند و در این مسیر دولت از آنها حمایت خواهد کرد.
دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به وضعیت راههای سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: طول کلی کریدورهای اصلی استان یک هزار و ۵۷۱ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۵۲۶ کیلومتر بزرگراه احداث شده است و همچنین در حال حاضر عملیات ساخت ۴۱۶ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.
عطاء اله اکبری افزود: به منظور تبدیل شدن کل مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه در مجموع با وضعیت کنونی افزون بر ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راههای ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جادهای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می شود.