عطاء اله اکبری با اشاره به نقش حیاتی زیرساختهای حمل و نقل در توسعه سیستان و بلوچستان گفت: راهسازی یکی از فعالیت های عمرانی هزینه بر و زمان بر است و با توجه به ویژگی های جغرافیایی استان راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد بطوریکه هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در دست ساخت است که برای بهره برداری از ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر از آن تا پایان امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب امسال،۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و همچنان برای ادامه این روند ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساختهای حمل و نقل مانند توسعه بزرگراههای سیستان و بلوچستان در این منطقه میتواند ظرفیتهای مغفول مانده این منطقه را احیا کند، تاکید کرد: با وجود این بدهی، تمامی پیمانکاران با قدرت طرحهای عمرانی و راهسازی استان را به پیش میبرند.
اکبری گسترش شبکه راه های منطقه، تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی سریع به مراکز تجاری، منطقه ای و فرامنطقه ای، سامان بخشیدن به یکی از مهمترین محورهای اصلی کشور یعنی چابهار- میلک،صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش تصادفات و ضایعات ترافیکی و تامین ایمنی بیشتر در حمل و نقل و بهبود بخشیدن سرمایه گذاری ملی و منطقه ای را از جمله مهمترین اهداف توسعه شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان استان مرزی می تواند نقش غیر قابل انکاری در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری و پیشبرد سیاست همسایگی داشته باشد، بویژه با توجه به قرابتهای جغرافیایی و فرهنگی با کشورهای افغانستان و پاکستان، توسعه بزرگراههای این خطه بسیار حیاتی است.