در نشست کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه قطب ۵ کشور، مسائل پیرامون همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بررسی شد‌.

حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در این جلسه گفت: در این ستاد همکاری مشترک بحث برنامه ۵ ساله اول تمام شده و برنامه ۵ ساله دوم را آغاز می کنیم که از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸ است و نظرات مکتوب و شفاهی کارشناسان را اخذ می کنیم و آیین نامه‌ شورای همکاری این ستاد به روز رسانی شده و به زودی ابلاغ می شود و قبل از ابلاغ این آیین نامه؛ اگر در جلسه قطب ۵ کشور پیشنهادی باشد، لحاظ خواهد شد. 

او افزود: همچنین دستور العمل طرح امین را ابلاغ خواهیم کرد و آخرین موضوع نشست هم بررسی طرح پیوند مسجد مدرسه و منزل است تا این برنامه در معاونت پرورشی آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط نسبت به قبل جدی‌تر دنبال شود و برای دانش آموزان در این طرح به منظور وصل شدن به مسجد، طرح و برنامه تعریف می شود تا ارتباط با مساجد قوی تر شود.

 حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی،  نماینده ولی فقیه در استان کرمان هم گفت: همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با تمرکز بر تربیت، رسالت خیلی مهم و ارزشمندی است که حیات طیبه‌ یک کشور به این رسالت وابسته است که اگر آموزش و پرورش این رسالت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، کشور در حوزه‌های مختلف پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

وی با قدردانی از خدمات آموزش و پرورش بیان داشت: ۳ محور مهم باید مورد توجه باشد، یک‌محور این است که بدانیم برای تربیت نسل انقلابی ماموریت ما چیست که هم حوزه و هم‌آموزش و پرورش در این ماموریت فهم واحدی دارند، محور دوم این است که هدف ما در حوزه آموزش و پرورش متفاوت نیست و هدف واحدی برای تربیت نسل تربیتی و علمی شایسته داریم، اما محور سوم این است که با چه روشی نیروی انسانی درست را تربیت کنیم که این محور قابل بحث و بررسی است و باید ببینیم آیا اجرای برنامه‌های فرهنگی با روش‌های فعلی ما را به هدف می رساند یا خیر که باید روی آن جدی بحث شود و بررسی کنیم آیا برنامه‌های فرهنگی ما کافی است؛ زیرا هم اکنون  با خروجی‌های ما از آموزش و پرورش همخوانی ندارد. باید بدانیم؛ چرا با هدف مشترک‌ما که تربیت صحیح بچه‌های ما است همخوانی ندارد؛ بنابراین روش تعلیم و تربیت بسیار مهم است و برای ساختن نیروی انسانی برنامه‌ای جدی با وحدت رویه و ورودی و خروجی مشخص داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: کسانی که در اغتشاشات دستگیر شدند در بازجویی‌ها مشخص شد، هیچ کدام در برنامه‌های فرهنگی، تربیتی آموزش و پرورش شرکت نداشتند؛ بنابراین خروجی مورد نظر ما ایجاد نمی شود مگر آنکه برنامه‌ ما جامع باشد و مجری‌های قوی برگزار کننده داشته باشند.

نشست دبیران قطب ۵ کشور برای همکاری حوزه‌های علمیه وآموزش و پرورش از کرمان، یزد، اصفهان، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است و قرارست مسائل و نقاط قوت و ضعف پیرامون همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش را بررسی کنند و مصوبات را به تهران ارسال کنند و در نهایت برنامه ۵ ساله‌ همکاری دو نهاد شکل بگیرد. 

اکنون روحانیون زیادی در مدارس فعال هستند؛ ولی برای نظام‌مند شدن این فعالیت‌ها نیاز است تا حوزه و آموزش و پرورش خط و مشی ارتباط و همکاری ۵ ساله را در این نشست تبیین کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار