رییس انجمن علوم خاک ایران :

تداوم خشکسالی باعث افت آب‌های زیرزمینی در سیستان و بلوچستان شده است

رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی در سیستان و بلوچستان سبب افت آب‌های زیر زمینی، محدودیت در کشاورزی و در نتیجه آسیب جدی به اکوسیستم طبیعی در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی این استان شده است.

 کامبیز بازرگان ر همایش استانی روز خاک در سیستان و بلوچستان افزود: امروزه هر اندازه که حفاظت از منابع آب ضروری است همان قدر نیز حفاظت از منابع خاک کشور به منظور تامین امنیت غذایی نسل‌های آینده از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که تامین امنیت غذایی هر کشور در رابطه مستقیم با منابع آب و خاک آن کشور است و چنانچه در هر کدام از این پیش نیاز‌ها با کمبود و مشکل مواجه باشند در تامین امنیت غذایی مردم خود با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، بنابراین به موازاتی که توجه به حفاظت از منابع آبی ضروری است، حفاظت از خاک به عنوان منبع تامین غذای نسل‌های آینده هم باید جدی گرفته شود.

رییس انجمن علوم خاک ایران با اشاره به آثار و پیامد‌های فرسایش خاک بیان کرد: این پدیده منجر به کاهش حاصلخیزی خاک، فقر زمین‌ها و مزارع کشاورزی و از بین رفتن مراتع می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آب و خاک در سیستان و بلوچستان گفت:بازرگان تاکید کرد: برای پایداری کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید با بهره بروی صحیح، آب و خاک حفظ شوند چرا که اگر آب شور شود به دلیل فقر منابع آبی برخاک تاثیرگذار خواهد بود.

بازرگان تصریح کرد: با توجه به اینکه فرسایش خاک یک تغییر فیزیکی و فرآیند تدریجی است باید با استفاده از راهکار‌های جدید نظیر استفاده از فناوری‌های نوین به رفع این مشکلات کمک کرد.

برچسب ها: جهادکشاورزی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار