مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ۲۷ هزار نفر قزوینی در هشت ماه نخست امسال برای کمک به بیماران نیازمند خون اهدا کردند.

پژمان صالحی‌فر مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در هشت ماهه نخست امسال، حدود ۳۷ هزار نفر مراجعه‌کننده داشتیم که ۲۷ هزار نفر  به بیماران نیازمند خون اهدا کردند.

وی افزود: از این تعداد مراجعه‌کننده حدود ۵۸ درصد اهداکنندگان مستمر خون هستند که از این تعداد تنها ۶.۷ درصد خانم و مابقی هم آقا هستند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه شاخص جهانی اهدای خون، شاخص اهدا خون به هزار نفر در کشور‌های دنیا متفاوت است نیز این شاخص به طور میانگین در ایران ۲۶ در هزار و در استان قزوین ۲۹.۵ در هزار است که رتبه هشتم در کشور را داریم.

این مسئول ادامه داد: راهکار جبران این کمبود ایجاد سامانه‌های سیار اهدای خون است چراکه شهرستان‌های قزوین به جز تاکستان سازمان انتقال خون ندارند و اگر این سازمان‌ها در دسترس مردم باشد قطعا آمار اهدا‌کننده بیشتری خواهیم داشت و رتبه قزوین ارتقا پیدا خواهد کرد.

صالحی‌فر با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: بانوان استان در اکثر عرصه‌ها حضور فعال و نقش بسزایی دارند، اما در بحث اهدای خون در کل کشور کمتر از ۶ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود بانوان از اهدای خون استقبال بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: روزانه به حدود ۱۸۰ واحد خون نیاز داریم و باتوجه به اینکه تاریخ مصرف پلاکت سه روز است و امکان اینکه ذخیره‌سازی طولانی مدت نیست و لازم است اهدای خون مستمر هم داشته باشیم.

صالحی فر گفت: سازمان انتقال خون همه روزه به جز جمعه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۸ شب پذیرای مردم عزیز قزوین است.

 مدیرکل انتقال خون استان قزوین در ادامه گفت: در تاکستان از ۷:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ بعداز ظهر و در سایر شهرستان‌های استان هم به صورت سیار روز‌های سه‌شنبه در بوئین‌زهرا و هر دو هفته یک بار روز‌های چهارشنبه منتظر مردم آبیک و همین‌طور دو هفته یک‌بار در کلینیک شماره دو محمدیه پذیرای مردم در سازمان انتقال خون هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.