نشست مخالفین طالبان پایان یافت

مخالفین طالبان در نشست وین اعلام کردند سازمان ملل متحد در اجرای تحریم‌ها علیه طالبان نظارت بیشتری داشته باشد.

مخالفین طالبان در نشست وین اعلام کردند سازمان ملل متحد بر اجرای تحریم‌های شورای امنیت این سازمان برعلیه طالبان نظارت بیشتری داشته باشد.

بیانیه نهایی دور سوم نشست ویانا روز سه‌شنبه، ۱۴ قوس، منتشر شد و اشتراک‌کنندگان در آن به اصول دموکراسی، حقوق بشر و وحدت ملی به‌عنوان پایه‌های اساسی برپایی یک نظام سیاسی مردم‌سالار و ممثل در افغانستان تجديد تعهد کرده‌اند.

شرکت کنندگان این نشست از سازمان ملل خواسته‌اند تا اقدامات عملی را در جهت تامین آزادی صلح، ثبات، دموکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون، تداوم و توزیع عادلانه کمک‌های بشری در افغانستان انجام دهد.

به گفته آنان، سازمان ملل باید در این راستا حل مشکل سیاسی و مشروعیت دولت‌داری را در صدر کار قرار داده، هر نوع تعامل با طالبان را مشروط به پیشرفت در این موارد کند.

طبق بیانیه پایانی این نشست سازمان ملل متحد همچنان در بازنگری و اجرای تحریم‌های شورای امنیت این سازمان علیه طالبان نظارت فزاینده داشته باشد.

اعضای این نشست از کشورهای منطقه و جهان خواستار هماهنگی تلاش‌های‌شان برای مقابله با همه اشکال تروریسم شده‌اند.

به‌ گفته آنان، این کار باید بدون استثنا در پرتو قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی انجام شود.

این در حالی است که احمد مسعود رئیس جبهه نیروهای خیزش مردمی پنجشیر نیز در پایان این نشست گفته بود نشست وین یک شروع خوب برای رسیدن به یک نقطه مشترک میان تمام جریان‌ها‌ و گروه‌ها بود.

گفتنی است نشست وین با نام «آینده دموکراتیک افغانستان» با حضور چهره‌های سیاسی، مقام‌های حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، اعضای نهادهای جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران و برخی از دیپلمات‌های حکومت قبلی سه روز پیش از سوی انستیتوت امور بین‌المللی اتریش برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.