معرفی کتاب؛

پاسخ به «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» از سوی ایلان پایه

کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» از ایلان پایه مورخ اسرائیلی است، که به ۱۰ غلطی پرداخته که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است، ولی درست نیست.

کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» از ایلان پایه مورخ اسرائیلی است، که به ۱۰ غلطی پرداخته که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است، ولی درست نیست. مترجم کتاب وحید خضاب است.

 عناوین کتاب در سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست به افسانه‌هایی درباره گذشته‌ها همچون فلسطین یک سرزمین خالی بود، یهودی‌ها مردم بدون سرزمین بودند، صهیونیسم همان یهودیت است، صهیونیسم استعمارگری نیست، فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ داوطلبانه وطنشان را ترک کردند و جنگ ژوئن ۱۹۶۷ تنها گزینه و یک انتخاب اجباری بود پاسخ می‌دهد.

بخش دوم مربوط به افسانه‌های حال حاضر است، که مواردی همچون اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است، افسانه‌هایی درباره توافقنامه اسلو و افسانه‌هایی درباره غزه را دربر می‌گیرد.

عنوان بخش سوم هم راه‌حل تشکیل دو کشور، تنها راه پیش‌روست. البته نتیجه‌ای هم با این عنوان که اسرائیل کشور مبتنی بر استعمار وطن‌گزینانه در قرن بیست و یکم در کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل» نگاشته شده است.

مترجم در مقدمه کتاب آورده است: با وجود گفته‌ها و نوشته‌های فراوان در خصوص فلسطین و اسرائیل، هنوز گفتنی‌های فراوانی در این حوزه وحود دارد؛ خصوصاً از زبان کسانی که خود یهودی یا حتی دارای تابعیت رژیم صهیونیستی هستند، ولی جزو منتقدین به سیاست‌ها یا عملکرد این رژیم به حساب می‌آیند. همین مسئله استدلال‌های آن‌ها را خواندنی‌تر می‌کند. ایلان پایه یکی از همین افراد است. پایه را در سطح جهانی به عنوان مورخی مشهور می‌شناسند. او که خود یهودی و دارای تابعیت اسرائیل است، از نویسندگان پرکار درباره تاریخ فلسطین به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار