وضعیت کلی دریاچه بزنگان، بحرانی، سخت، شکننده و خاص است و به مدیریت نیاز دارد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از شماری از تالاب‌ها و رودخانه‌های استان از جمله رودخانه تجن، سد دوستی و دریاچه ملی طبیعی بزنگان گفت: دریاچه ملی بزنگان به عنوان مهمترین و شناخته‌شده‌ترین تالاب خراسان رضوی هم اکنون از شرایط خاصی برخوردار است و بهبود وضعیت این دریاچه باید جزء برنامه‌های ملی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

 

مجتبی ذوالجودی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کلی دریاچه بزنگان، بحرانی، سخت، شکننده و خاص است و به مدیریت نیاز دارد افزود: بنا داریم وضعیت دریاچه بزنگان را با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی از جمله آب و فاضلاب بهبود بخشیم.

 

وی گفت: خشکسالی شدید، حفر چاه آب در بالادست دریاچه بزنگان و کم آبی شدید چشمه‌های تامین کننده آب بزنگان از مهمترین عوامل وضعیت کنونی آن است که هم اکنون دارای حداقل رطوبت و نمناکی لازم به واسطه بارش‌های اخیر است.

 

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در محیط زیست خراسان رضوی برای حفظ دریاچه بزنگان را در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و افزود: برنامه مدیریت زیست بومی برای بزنگان مشخص شده است و با همکاری وزارت نیرو اقدامات دیگری نیز انجام خواهد شد.

 

ذوالجودی گفت: کشت و کشاورزی در اطراف این دریاچه به ویژه کشت دیم نیز باید مدیریت شود و اگرچه برخی از کشاورزان سال‌های متمادی است که در اراضی خود کشت و زرع انجام می‌دهند.

 

دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد واقع شده است و وسعت آن حدود ۸۰ هکتار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.