رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: باید به دنبال ارتقاء ماده آلی خاک باشیم و توسعه کشاورزی حفاظتی یکی از اقدامات موثر در این راستا است.

صابری امروز در همایش روز جهانی خاک در گرگان گفت: با آبیاری بی‌رویه و استفاده از منابع زیرزمینی شاهد فرونشست خاک در استان هستیم و باید با اقدامات پیشگیرانه خاک را حفظ و آن را به نسل بعد تحویل دهیم.

او با بیان اینکه ماده آلی خاک در استان کمتر از یک درصد است افزود: باید به دنبال ارتقاء ماده آلی خاک باشیم و توسعه کشاورزی حفاظتی یکی از اقدامات موثر در این راستا است.

صابری گفت: همچنین استفاده از کود‌های بیولوژیک، رعایت تناوب کشت، عدم استفاده بی‌رویه از کود شیمیایی به حفظ خاک کمک و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: خاک منشا اولیه تولید کشاورزی است و با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم برنامه‌ریزی‌ها به سمت پایداری و افزایش تولید خاک است.

او خاک ورزی حفاظتی، کاشت درختان در اراضی شیبدار استان و آموزش‌های ترویجی را از مهمترین اقدامات برای حفظ خاک در استان بیان کرد.

برزعلی همچنین افزود: برگزاری تور ترویجی برای کشاورزان، ارائه خدمات یارانه‌ای آزمایش خاک، زنگ خاک و نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های ما به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی خاک است.

همایش روز جهانی خاک، با شعار خاک و آب منشا زندگی، امروز در اداره کل تحقیقات پنبه گلستان برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.