سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: باتوجه‌به اینکه در حال حاضر درمان قطعی و واکسنی برای اچ‌آی‌وی وجود ندارد، کلید پیشگیری از انتقال بیماری فرهنگ‌سازی و آموزش است.

 ایرج ضاربان در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان چابهار با اشاره به هفته آموزش و اطلاع‌رسانی اچ‌آی‌وی بیان کرد: رویکرد و نگاه اجتماعی به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی باعث شده تا در اکثر موارد افراد مبتلا بیماری خود را مخفی کنند و از ترس اَنگ اجتماعی از افراد جامعه دوری کنند و این موضوع فرایند بیماریابی و اتصال به درمان آنها را با پیچیدگی مواجه کرده است.
 
وی افزود: باید رویکرد و نگاه به این بیماری تغییر کند و این تغییر با فرهنگ‌سازی و آموزش هدفمند محقق خواهد شد.
 
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چابهار با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سطح کشور گفت: آموزش، مشاوره و آزمایش رایگان به‌منظور تشخیص اچ‌آی‌وی با رعایت اصل محرمانگی و همچنین اتصال به درمان بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی و پیگیری روند درمان آنها از جمله خدماتی است که در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: پرسنل این مراکز شامل یک پزشک، مشاور روان‌شناس  و کارشناس اچ‌آی‌وی است که آموزش‌ها و دوره‌های لازم را گذرانده‌اند و در محیطی امن و دوستانه به مراجعین خدمات موردنیاز را ارائه می‌دهند.
 
ضاربان با اشاره به لزوم تقویت برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و حمایتی خاطرنشان کرد: با مراجعه به‌موقع و درمان مطلوب باید به سمتی حرکت کنیم تا خطر بیماری به حداقل برسد و افراد خانواده و جامعه کمتر تحت‌تأثیر این بیماری قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار