دبیر انجمن کشتیرانی گفت: برای تسهیل حضور بخش خصوصی در بنادر کشور و افزایش میزان جابه جایی و حمل کالا تخفیف‌های تا ۷۵ درصد برای تعرفه‌های بندری در نظر گرفته ایم.

 مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی و دریانوردی در نشست خبری امروز خود گفت: همایش  اقتصاد دریا محور کریدور شمال -جنوب  با همکاری مستقیم سازمان بنادر و دریانوردی، اتاق ایران، بخش خصوصی و وزارت امور خارجه برای معرفی ظرفیت‌های داخلی کشور در کریدور شمال-جنوب به ذی‌نفعان برگزار خواهد شد.

به گفته وی در سال گذشته نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال-جنوب را در چابهار برگزار کردیم، و  در این نشست ۱۵۰ -شخص-موثر تجاری از بخش خصوصی و ۷۰ مسئول مستقیم از سازمان‌های دولتی در حوزه مرتبط حضور داشتند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به محور‌های برگزاری همایش اقتصاد دریامحور ایران، گفت: کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین‌المللی و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب در عملکرد کریدور شمال-جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگ‌های و گروه بریکس، حمل‌ونقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری در کریدور شمال-جنوب، حمل‌ونقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب، بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای ارائه خدمات چندوجهی کریدور شمال-جنوب، بنادر پیشران ارزش‌افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل‌ونقل ترکیبی کریدور شمال-جنوب، نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم‌گری قوانین و تسهیل‌گیری و مانع‌زدایی از فعالیت‌های لجستیکی کریدور شمال-جنوب از جمله محور‌های برگزاری  این همایش  هستند.

پل‌مه با بیان این‌که انتظار داریم سازمان‌های تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی که مسئولیت مُدهای مختلف حمل‌ونقل را بر عهده دارند همکاری همه‌جانبه‌ای برای برگزاری این همایش داشته باشند 

او گفت: یکی از نتایج همایش سال ۱۴۰۱  در چابهار، رقابتی شدن و تخفیف‌های بسیار خوب تعرفه‌های بندری بود. ضمن اینکه سازمان بنادر و دریانوردی برای تسهیل حضور بخش خصوصی تا ۷۵ درصد در تعرفه‌های بندری تخفیف ارائه می‌کند.

 پل‌مه اظهار کرد: عدم همکاری هند و روسیه در توسعه کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه ۸۴۱ میلیون تن بار «دریا برد» داشته که تقریباً یک درصد از کریدور شمال-جنوب به‌ویژه از مسیر دریا حمل شده است. باید این مسئله را واکاوی کنیم؛ هدف از برگزاری همایش این است که اساسا آیا دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی در ایران از مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته‌اند خوب استیفا کرده‌اند که صاحبان کالا تمایلی برای انتقال بار از قلمرو ایران نداشته‌اند.

وی ادامه داد: یا این‌که به دلیل نقصان در دریافت ارتباط و اطلاعات برای طرف خارجی، این اتفاق افتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار