محمدحسین روشنک عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سالهای نه چندان دور، سه پرواز مستقیم از ایران به بیشکک در طول هفته وجود داشت که ۲ پرواز مربوط به تهران و یک پرواز مربوط به مشهد بود و این پروازها در اجاره شرکت "آسمان" بود، اما خلبان و خدمه آن قرقیزستانی بودند.
او افزود: بعد از آن به دلیل مشکلی که بین شرکت آسمان و کشور قرقیزستان به وجود آمد، خطوط پروازی نیز تعطیل شد و سپس شیوع کرونا مشکل ساز شد و دیگر این خط پروازی برقرار نگشت.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که دولت سیزدهم احیا و توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه را سرلوحه کار خود قرار داده و توفیقاتی نیز در این زمینه داشته است لذا با توسعه این روابط به ویژه هم پیمان بودن ایران با کشور قرقیزستان در چندین معاهده و پیمان بین المللی، رفت و آمدها بین بازرگانان ایرانی و قرقیزستانی افزایش یافته و به همین منظور اهمیت راه اندازی دوباره پرواز مستقیم بین مشهد و تهران با بیشکک دوچندان شده است.
روشنک از مقامات وزارت راه و شهرسازی خواست شرکتهای هواپیمایی را برای راه اندازی مجدد خطوط پروازی مستقیم بین تهران - بیشکک و مشهد - بیشکک تشویق کنند و به نحوی پررونق شدن این خط هوایی را تضمین دهند.
او تصریح کرد: هم اکنون تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی در قرقیزستان فعالیت دارند که اکثر آنان مشهدی هستند و در استان "اوش" که یکی از مناطق اصلی قرقیزستان است، جمع زیادی از مشهدیها فعالیت میکنند و سوابق گذشته نشان میدهد که ظرفیت برقراری سه پرواز در هفته در این مسیر وجود دارد هر چند ممکن است که در ابتدا تعداد مسافران این پرواز کم باشد، اما در ادامه به طور قطع افزایش خواهد یافت.