سایه سیاه قاچاق سوخت چند سالی است که بر شهرستان قصرشیرین سایه افکنده و افرادی سودجو برای دستیابی به منافع شخصی خود این سرمایه ملی را به باد می‌دهند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه و با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق و دارا بودن ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی، نقشی اثر گذار در رونق اقتصاد ملی دارد.

فعالیت سوخت بران و قاچاقچیان سوخت در سال‌های اخیر در مرز‌های شهرستان قصرشیرین رایج شده و افراد سودجو با غارت سرمایه ملی و دستیابی به سودی اندک این سرمایه گرانبها را به بهایی ناچیز از کشور خارج کرده و ضربه‌ای شدید به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.

سوخت بری «قاچاق سوخت»

سوخت‌بری، یکی از روش‌های قاچاق سوخت در کشور است که در این پدیده یک فرد به وسیله خودرو یا هر نوع وسیله نقلیه‌ی دیگری، میزان اندکی از سوخت را از هر نوعی که باشد، خریداری کرده و سپس بدون کسب مجوز‌های قانونی، به یکی از کشور‌های همسایه منتقل نماید.

سوخت‌بری همواره با خطرات بسیاری همراه است و سوخت‌بران در حین انتقال محموله‌های بنزین یا گاز ممکن است دچار حادثه و یا جان خود را از دست دهند.

با سهیمه‌بندی بنزین در سال‌های اخیر تهیه با هدف قاچاق دشوار شده و سوخت‌بران دیگر نمی‌توانند همچون گذشته و تنها با مراجعه به پمپ بنزین سوخت را خریده و قاچاق نمایند از این رو این افراد با همکاری برخی نفرات دیگر که در اصطلاح سرشبکه هستند از راه‌های مختلف همچون جعل سند یا کرایه کارت سوخت، بنزین یا گازوئیل را دریافت کرده و آن را پس از عبور از مرز، در اختیار خریداران قرار دهند.

فروش غیرمجاز و خارج از شبکه گازوییل در قصرشیرین از زمان آغاز عملیات ترانزیت سوخت عراق به بنادر جنوبی کشورمان و توامان با تردد و حضور تانکر‌های سوخت رسانی عراقی در راه‌های ارتباطی این شهرستان شکل گرفت.

حضور تانکر‌های سوخت عراقی و مسیر تردد این وسایط نقلیه (جاده کمربندی قصرشیرین - سرپل ذهاب) تلاش برای فروش گازوییل به این خودرو‌ها که امکان سوختگیری در جایگاه‌های عرضه ایران را دارند، ولی ترجیح می‌دهند بجای ماندن در صف‌های طولانی از دلالان و با قیمتی کمی بیشتر بدون فوت وقت سوخت تهیه کنند، بیشتر شده است.

پدیده قاچاق گازوییل مدت هاست در قصرشیرین توسط عده‌ای سودجو در زمان‌هایی که عملیات ترانزیت سوخت از مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود در طول جاده کمربندی به سمت سرپل ذهاب بصورت آشکار و در انظار عمومی انجام می‌شود و هر راننده عراقی که بدنبال تهیه گازوییل باشد باک خودرویش را پر کرده و راهی بنادر جنوبی می‌شود.

در طول مسیر جاده ۲۵ کیلومتری کمربندی قصرشیرین - سرپل ذهاب هستند افراد زیادی که نوشته‌ای با مضمون «گازوییل موجود است» را در دست گرفته و از این راه کسب درآمد پرسود می‌کنند.

صبح‌ها پیش از حضور تجار و فعالان اقتصادی در مرز پرویزخان عده‌ای سوخت بر با خودرو‌های شخصی، نیسان و بیشتر با موتور‌هایی که سبد‌های مخصوص را در ترک خود قرار داده اند و حامل چندین عدد گالن ۲۰ لیتری بنزین و یا گازوئیل هستند سر راه رانندگان کامیون‌ها و تریلر‌های عراقی قرار گرفته و گا‌ها با تهدید و ارعاب نسبت به فروش سوخت به این رانندگان اقدام می‌کنند و سود‌های میلیونی به جیب می‌زنند.

بیشتر این سوخت بران نیز از شهرستان‌های مختلف استان و یا استان‌های همجوار به قصرشیرین می‌آیند و پس از مدت کوتاهی اقامت در قصرشیرین با برباد دادن سرمایه ملی به سود‌های کلان دست یافته و موجب ایجاد ناامنی و مشکلات ریز و درشت فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در قصرشیرین و انواع بزه می‌شوند.

حضور موتورسواران سوخت بر در قصرشیرین و پدیده قاچاق تنها به روز ختم نمی‌شود و شب‌ها که شهروندان استراحت می‌کنند تازه فعالیت خودرو‌ها و موتورسوارانی که با دستمال صورت خود را می‌پوشانند و آسایش و آرامش مردم را با ویراژ دادن در خیابان‌ها و جابجایی سوخت کسب درآمد نامشروع می‌کنند، تازه شروع می‌شود.

اگر سری به برخی محله‌های قصرشیرین بزنی بوی نامطبوع گازوئیل و بنزین فضای این محله‌ها را پر کرده و این ناشی از جاساز نمودن تانکر‌ها و یا گالن‌های پر بنزین و گازوئیل در این منازل است که هیچ عقل سلیمی آن را بر نمی‌تابد که این همه مواد اشتعال زا در این منازل چه می‌کند و چطور این افراد به امنیت خود و زن و فرزندشان فکر نمی‌کنند، چون کافی است با یک جرقه تمام این خانه‌ها و هرآنچه که در آن است در آنی دچار آتش سوزی شود.

بسیاری از مردم قصرشیرین نیز از حضور قاچاقچیان به ستوه آمده اند که علاوه بر بی نظمی داخل مرز پرویزخان باعث سلب آرامش و آسایش خانواده‌ها در محله‌های مختلف شده و خواهان برخورد قاطع و جمع آوری این افراد شده اند.

اگرچه طرح‌های مختلفی برای جمع آوری این متخلفان عرضه خارج از شبکه سوخت در قصرشیرین با مصوبه شورای تامین استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین و توسط نیروی انتظامی اجرایی شده، ولی منجر به از بین رفتن این پدیده نامطلوب نشده و تنها ۲ روز از اجرای طرح که بگذرد بازهم شاهد رشد قارچ گونه موتورسواران سوخت بر در قصرشیرین هستیم و شاید یکی از دلایل آن بازدارنده نبودن مجازات‌ها با قاچاقچیان سوخت است که لزوم برخورد جدی‌تری از سوی متولیان را نیازمند است.

البته طی روز‌های اخیر با اجرای عملیات‌های بزرگ از سوی نیروی انتظامی و نیرو‌های امنیتی با همکاری دیگر دستگاه‌ها و متولیان ضربه مهلکی بر پیکر قاچاقچیان سوخت در قصرشیرین واردآمده و طبق گفته فعالان اقتصادی و شاهدان عینی در مرز پرویزخان، فعلا اثری از ردپای سوخت بران در مرز نیست.

اجرای طرح بزرگ مقابله با قاچاق سوخت مورد استقبال مردم شهرستان قصرشیرین قرار گرفته و مردم خواهان تداوم آن از سوی نیرو‌های انتظامی و امینتی هستند تا سایه تلخ و سیاه این پدیده شوم از سر این منطفقه پاک شود.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.