مدیرعامل اتحادیه پرورش و صادرات آبزیان گفت: سالانه یک میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور تولید می‌شود که با این وجود نیازی به واردات برای تنظیم بازار نداریم.

آقای ارسلان قاسمی گفت: با توجه به تولید مناسب محصولات شیلاتی، نیازی به واردات میگو و ماهی از خارج نداریم و تنها در خصوص تن ماهیان برای کارخانجات کنسرو تا حدودی نیاز به واردات داریم.

به گفته او، قیمت بالای محصولات شیلاتی ناشی از سیستم دلال بازی است که در این صنعت وجود دارد و در برخی موارد متاسفانه اختلاف قیمت ماهی از مزرعه تا سفره به ۳۰۰ درصد هم می‌رسد که برای تنظیم بازار نیازمند اصلاح نظام توزیع هستیم.

قاسمی متوسط سرانه مصرف آبزیان در کشور را ۷ کیلو اعلام کرد و افزود: بنابر آمار متوسط سرانه مصرف در دنیا ۲۰ تا ۲۱ کیلو است که این امر بیانگر اختلاف چشمگیر سرانه مصرف با دیگر کشورهاست. در این خصوص فرهنگ سازی مصرف آبزیان مهم‌ترین کاری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه نیازی به واردات محصولات شیلاتی نداریم، گفت: بنابر آمار ایران جزء ۵ کشور بزرگ تولید قزل آلا در دنیا به شمار می‌رود که واردات به بهانه تنظیم بازار و کاهش قیمت معنایی ندارد چراکه طی سنوات گذشته واردات ماهی بی کیفیت تیلاپیا آسیب جدی به تولید قزل آلا وارد کرد.

او با بیان اینکه واردات ساده‌ترین راه برای تنظیم بازار است، افزود: با توجه به آنکه ماهی در سبد خانوار جای خود را بدلیل فرهنگ سازی و مشکلات در بحث فرآوری محصول باز نکرده است، از این رو باید بسته بندی ماهی برای خانوار اقتصادی شود که این امر در کنار اصلاح نظام توزیع موجب شده  تا ماهی با قیمت مناسب در اختیار افراد قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار