در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و و جنگل‌ها ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی استان توزیع شد.

در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و جنگل‌های استان فارس از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان و دامداران جنگل نشین استان توزیع شد. 

حجت اله مرادی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به نصب و راه اندازی این تعداد آبگرمکن خورشیدی در بین خانوار‌های محروم مناطق جنگلی کوهستانی و صعب العبور استان گفت: این اقدام توسط اداره کل منابع طبیعی استان و در راستای پیشگیری از قطع درختان جنگلی و نیز ارتقاء ضریب حفاظتی عرصه‌های جنگلی انجام شده است.

او افزود: از این تعداد ۱۷ آبگرمکن در سال جاری و در مناطق روستایی شهرستان‌های مرودشت، ممسنی و رستم نصب و راه اندازی شده است.

مرادی تصریح کرد: اعتبارات اختصاص یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن از محل اعتبارات ماده ۱۷ (بازسازی معادن) و نیز طرح صیانت ازجنگل‌های زاگرس هزینه شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: این اقدام با همکاری و حمایت سازمان جنگل‌ها و مسئولان اداره کل منابع طییعی استان و باهدف جلوگیری از قطع و بوته کنی بی رویه درختان وتخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی در ارتفاعات و نیز ترویج فرهنگ منابع طبیعی به عموم مردم بخصوص بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده است. 

او، هزینه هر آبگرمکن خورشیدی را ۱۶۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: توزیع این آبگرمکن‌ها کاملا رایگان است و هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بخشی از نیاز جنگل نشینان در استفاده از چوب و هیزم را کاهش می‌دهد اظهار امیدواری کرد: با نصب این آبگرمکن‌ها در این مناطق و استفاده از فن آوری‌های نو، ضمن جلوگیری از قطع درختان، الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان نیز تغییر می‌یابد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به مزیت نصب این نوع آبگرمکن‌ها در مناطق مختلف گفت: کارکرد این نوع آبگرمکن‌ها بدون نیاز به هیزم، نفت وگاز طبیعی بوده و در صورت ابری بودن هوا علاوه بر ذخیره انرژی قابلیت اتصال به شبکه برق سراسری را دارد.

او با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس از زمان و زاویه تابش خورشیدی بسیار مناسبی برخوردار است اظهار داشت: با نصب این آبگرمکن‌ها علاوه بر تولید انرژی پاک، ارزان قیمت و خدادادی آلودگی‌های هوای ناشی از سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

مرادی با اشاره به همکاری‌ها و استقبال بیشتر مردم و مسئولان در این خصوص گفت: با فرهنگسازی انجام شده در این راستا شاهد حفاظت و جلوگیری از تخریب و صدمه رساندن به عرصه‌های جنگلی خواهیم بود.

مساحت جنگل‌های فارس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار و دارای گونه‌های غالب بنه، بادام، ارس، ارژن، تنگرس، کیکم و انجیر می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار