امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شکاف ارزشی درون خانواده و بین نسلها، زمانی اتفاق می افتد که انتقال فرهنگی با مشکل روبه رو شود. از آنجا که انتقال فرهنگی، یعنی بدون هیچ تفاوتی میان والدین و فرزندان، و انتقال کاملاً ناقص، یعنی بدون هیچگونه تشابه بین این دو نسل، قرار دارد،
وی گفت: نوعی آسیب برای جوامع به شمار می آید.چرا که انتقال کامل، اجازه نوآوری و تغییر و واکنش به موقعیتهای جدید را به تازه واردها نمی دهد و در این صورت، نسلی نو به مفهوم واقعی جامعه شناختی پدید نمی آید که دارای تفاوت ها و نگرش های خاص خود باشند.
وی افزود: شکاف نسلها تعارضات ارزشی بین والدین و فرزندان است که اذهان برنامهریزان، و حتی توده مردم را نگران کرده است. شواهد حاکی از آن است که در سالهای اخیر به تدریج چالش بین والدین و فرزندان گسترش یافته است. تحول اخلاقى و ارزشى و دینى در نوجوانى و جوانى بیش از هر دوره دیگرى است. رشد سریع شناختى در نوجوانى و جوانى باعث مى شود که فرد بهتر بتواند درباره مسائل اخلاقى و ارزشى و دینى قضاوت کند و در برخورد با این مسائل واکنش دقیقتر و پیچده ترى نشان دهد.
قرایی مقدم افزود: تحولات وسیع عاطفى و اجتماعى و مواجهه نوجوانان و جوانان با مقتضیات زندگى و انتظارات والدین و دوستان و اطرافیان و تجارب تازهاى که در مناسبات اجتماعى و فرهنگى خود کسب مى کنند درگیرى آنان را با مسائل اخلاقى و ارزشى بیشتر مى کند. نوجوانان و جوانان با مجموعه وسیعى از تغییرات درونى و بیرونى و تعارض هاى ناشى از ارزش هاى گوناگون اجتماعى و فرهنگى و دینى روبه رو مى شوند و باید جایگاه مطمئنى براى دوام و رشد خود دست و پا کنند. وظیفه انتخاب ارزش ها و هنجارهاى مناسب براى زندگى با مشکل پیچیدگى این امور نیز همراه است.
وی گفت: نوجوانان و جوانان به ظرفیت هاى تازهاى در فهم ارزش هاى اخلاقى و دینى دست مى یابند و از سوى دیگر از تجربه کافى براى برخورد صحیح با مسائل پیچیده اخلاقى و ارزشى و دینى که در زندگى روزمره آنان پیش مى آید. برخوردار نیستند. با این حال آنان باید در هر روز و هر لحظه تصمیمى بگیرند و از بین راه حل های مختلف اخلاقى و ارزشى راه مناسب ترى را انتخاب کنند.شناخت و تعریف نوجوان و جوان از هویت خویش مستلزمِ اسناد ویژگى هاى دینى و ارزشى و اخلاقى به خود نیز است. او باید به خود بگوید که خصوصیات اخلاقى و ارزشى و دینى وى کدام است تا احساس کند که از یک هویت محکم برخوردار است.
وی مطرح کرد: نوجوانان و جوانان با مجموعه وسیعى از تغییرات درونى و بیرونى و تعارض هاى ناشى از ارزش هاى گوناگون اجتماعى و فرهنگى و دینى روبه رو مى شوند و باید جایگاه مطمئنى براى دوام و رشد خود دست و پا کنند. وظیفه انتخاب ارزش ها و هنجارهاى مناسب براى زندگى با مشکل پیچیدگى مواجه هست.
وی افزود: از یک سو نوجوانان و جوانان به ظرفیت هاى تازه اى در فهم ارزش هاى اخلاقى و دینى دست مى یابند. و از سوى دیگر از تجربه کافى براى برخورد صحیح با مسائل پیچیده اخلاقى و ارزشى و دینى که در زندگى روزمره آنان پیش مى آید برخوردار نیستند. با این حال آنان باید.هر لحظه تصمیمى بگیرند و از بین راه حل هاى مختلف اخلاقى و ارزشى راه مناسب ترى را انتخاب کنند. او باید به خود بگوید که خصوصیات اخلاقى و ارزشى و دینى وى کدام است تا احساس کند که از یک هویت محکم برخوردار است. آنان آرمان ها را با واقعیت ها مقایسه کنند، تاواقعیت را بفهمند، تفاوتها و تضادهاى قوانین و معناى عدالت در جوامع گوناگون و در مقطع زمانی تاریخى مختلف را کشف کنند.