معاون وزیر جهاد کشاورزی در یازدهمین جشنواره رسانههای کشاورزی که باعنوان یادواره جهادگر شهید مرتضی آوینی ۱۴۰۲ درمرکز اموزش عالی امام خمینی درکرج باحضور مدیران ترویج سراسرکشور برگزار شد با اشاره به نقش رسانه در جهاد تبیین و امنیت غذایی کشور گفت: استفاده از ظرفیتهای رسانهای در راستای دستیابی به امنیت غذایی پایدار بسیار ضرورت دارد.
سید مجتبی خیام نکویی ارتباط نزدیک مراکز پژوهشی و علمی با رسانه را پر اهمیت خواند و بر پیوند بیشتر رسانهها با موسسه ها، مراکز و ایستگاهها تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد.
وی آموزش بهره برداران در راستای افزایش میزان عملکرد تولید محصولات کشاورزی را مهم دانست و افزود: شتاب رسوخ دانش و فناوری به عرصه تولید برای رسیدن به خودکفایی، حائز اهمیت است.
سید مجتبی خیام نکویی، بر لزوم افزایش سرعت ورود دانش در مزارع تاکید کرد و گفت: باید فاصله بین میانگین تولید کشاورزان، با میانگین تولید کشاورز پیشرو، با انتقال دانش و تحقیقات بخش ترویج سازمان ترویج، اموزش وتحقیقات به حداقل برسد.
وی از راه اندازی پارک علم وفناوری و۱۳ دهکده فناوری با مشارک ۵۷۰ شرکت دانش بنیان دردوسال گذشته خبرداد وگفت: درتلاشیم آخرین فناوری روز دنیا را دربخش تولید کنندگان وبهره برداران قراردهیم.
وی با اشاره به اینکه اساس تحول در بخش ترویج وکشاورزی خلاقیت ونوآوری وابتکار ودانش بنیان شدن است افزود: ایجاد تحول در روشهای کشاورزی استمرار وتعالی بخشیدن از بعد کیفی وانتقال دانستهها به ۴ونیم میلیون بهره بردار درکشور است.
خیام نکویی باتاکید برمردمی سازی بخش کشاورزی و ظهور و بروز آن گفت: ۹۸ درصدبخش کشاورزی درکشور ما خصوصی است ومردمی سازی از منظر انتقال دانش وفناوری است.
وی به ارتقا بهره وری درکشت وبرداشت گندم اشاره کرد و گفت: شاهد افزایش سه میلیون تنی درسال گذشته و۶میلیون تنی گندم درسالجاری بودیم وبایدهمین اتفاق رابرای دیگر محصولات راهبردی رقم بزنیم.
وی افزود: محور موضوعات ویژه جشنواره ملی رسانههای کشاورزی (یادواره جهادگر شهید مرتضی آوینی ۱۴۰۲) در کنار موضوعات آزاد؛ مقوله آب، سلامت غذا و نهادههای دامی در نظر گرفته شده است.
سید مجتبی خیام نکویی ادامه داد: در بخش مسابقه برنامههای رادیویی و تلویزیونی، رسانه های نوشتاری، عکس، کشاورز خبرنگار افتخاری، اپلیکیشن و بخشهای جدید نشریه تخصصی، پایگاه خبری، استارتاپ های بخش کشاورزی، ویدئو کلیپ، نماهنگ و تور مجازی آموزشی – ترویجی نیز به رقابت خواهند پرداخت.
وی با اشاره به بخش کارگاهی این جشنواره، اظهار کرد: موضوعاتی، چون تکنیکهای تولید موشن گرافی، تکنیکهای تولید انیمیشن و تولید اپلیکیشن با پلتفرم هوشمند برای این بخش در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش جنبی نمایشگاهی از فعالیتهای رسانه ای استانهای کشور به صورت مجازی و نمایشگاه عکس خواهیم داشت.