معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است.

در کشور‌های پیشرفته مهارت آموزی مورد توجه نظام‌های آموزشی است، زیرا برای پرورش نسلی کارآمد باید راه‌های افزایش مهارت دانش آموزان و دانشجویان را گسترش داد.

در سال‌های اخیر این موضوع که باید الگوی مهارت آموزی از دوران آموزش ابتدایی شکل گیرد و در تمام دوره‌ها مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسان ادامه پیدا کند از طرف فعالان حوزه آموزش و پرورش مطرح شده است.

با توجه به این موضوع که تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت مهارت‌ها را تغییر داده ضرورت پاسخگویی به این تغییرات آموزش‌های مهارت به روز است؛ که باید جهت کسب مهارت متناسب با مشاغل روز باشد.

علی حسین شهریور معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت‌های پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جست‌و‌جوی شغلی و تقویت کسب شغل است که این اقدامات در بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود ۳۰ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد که از ظرفیت‌های مهارت آموزی در سازمان فنی و حرفه‌ای است انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: از مجموع واحد‌های صنفی در کشور که بیش از ۴ میلیون هستند، یک میلیون و ۴۰۰ واحد، توانایی فعالیت در طرح آموزش در محیط کار واقعی یا همان استاد شاگردی نوین را دارند که تاکنون ۱۰ درصد از این بنگاه‌های اقتصادی به این طرح وارد شدند و پیش بینی میکنبم این رقم به ۳۰ درصدی تا پایان سال افزایش پیدا کند.

شهریور گفت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط کار واقعی است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق سازمان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط کار واقعی به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی شرایط مهارت آموزی ۵۲ کشور جهان نشان می‌دهد که حدود ۲۴ درصد از آن‌ها ارتباط مهارت آموزی با بازار کار را موثر می‌دانند و تمامی آن‌ها، ارتقای جایگاه فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی را ترجیح داده‌اند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ۱۴۴۶ استاندارد دانش بنیان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین شده است گفت: برای مشاغل آینده و آینده مشاغل با توجه به تحولات اساسی تکنولوژی در عرصه جهانی مانند تکنولوژی‌های برافکن، بیگ دیتا، ربات‌های خودکار و دیگر تکنولوژی‌ها باید جوانان را به مهارت مجهز کنیم.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا در صورت اشتغال فردی در یک شغل باید گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای را طلب کنند، اما این قانون تاکنون به نوعی تعطیل شده و برای راه اندازی مجدد آن باید سازمان اداری و استخدامی کشور کمک کند.

برچسب ها: مهارت ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار