سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت علاوه‌بر افزایش مبادله تجاری با ایران تا بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواستار ارتقای استانداردهای تجارت نیز هستیم.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در جلسه‌ امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد با تشکر از میزبانی ایران از هیأت اقتصادی افغانستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران واقعاً حق برادری خود را درباره افغانستان ادا کرد و از این کشور تشکر می‌کنیم و همچنین از آقای کاظمی قمی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور جمهور ایران  در امور افغانستان و وزیر جهاد تشکر می‌کنیم که کمیسیون مشترک را تشکیل داد. 

وی افزود کاظمی قمی بصورت شبانه روزی تلاش می‌کند تا دو کشور برادر، مسلمان و هم زبان و هم کیش و هم فرهنگ به یکدیگر نزدیکتر شوند.

وی با بیان اینکه استعمار جهانی منطقه را رها کرد و رفت اما افغانستان نیاز به تیمارداری دارد؛ گفت: توافقات میان دو کشور نباید تنها در کاغذها نوشته شود بلکه باید اجرایی شود و باید در این زمینه شبانه روزی تلاش کنیم و باید همه موضوعات مورد توافق را به صورت منظم پیگیری کنیم.

سرپرست وزارت  صنعت و تجارت افغانستان تأکید کرد: ما بارها اعلام کردیم که می خواهیم بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار مبادله تجاری با ایران داشته باشیم  و علاوه بر افزایش تجارت کشور با ایران باید استانداردهای تجارت را ارتقا دهیم.

عزیزی همچنین با اشاره به بازدید هیأت تجاری افغانستان از برخی صنایع و امکانات استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال در حوزه‌های معادن، فولاد و بنادر و گمرکات قابل تحسین است و واقعیت این است که دیگر نیازی به کشورهای اروپایی نداریم و در کنار ما کشور مسلمان و برادر ما دارای علم و فناوری و تکنولوژی وجود دارد.

وی اظهار کرد: طی ۴۰سال گذشته مهاجرین ما از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شدند و حتی تعدادی از این مهاجران نیز در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند؛ جای تشکر از جمهوری اسلامی ایران است که هیچ تفاوتی میان اتباع خود و افغانستان اعمال نکردند و امروز این تحصیل کرده ها برای کار و خدمت به افغانستان بازگردند.

در جریان سفر هیأت اقتصادی افغانستان به ایران، مراسم اسناد ۵ تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور برگزار شد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار