مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان از اجرای موفق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با مشارکت صنایع خبرداد.

علیرضا ابوالحسنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان در نشست هماهنگی مشارکت صنایع در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با مدیر کارخانه فولاد شهرستان راور با بیان این که اجرای این طرح مردمی برای کشور پر اهمیت است، گفت: رهبر معظم انقلاب با کاشت سه درخت در اسفند ماه سال گذشته فرمودند اگر هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان افزود: پس از کاشت درخت توسط رهبر معظم انقلاب، بسیاری از دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی در امر درختکاری ورود کرده و مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را برای خود وظیفه و تکلیف دانسته‌اند.

ابوالحسنی با اشاره به تشکیل کنوانسیون‌های متعدد محیط زیستی در پی تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی از جمله کنوانسیون تغییر اقلیم، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا، تصریح کرد: این کنوانسیون‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن و گاز‌های گلخانه‌ای را به صفر برسانند و از این رو کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری شده است.

ابوالحسنی گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان برخوردار است و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است و نظرات تکمیلی آنان اخذ شده است.

 وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی و اجتماعی است. دارای شیوه نامه اجرایی، شرح خدمات، دستور العمل اجرایی و بسته‌های سیاستگذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان بیان داشت: برای اجرایی شدن این طرح نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف و صنایع مشارکت دارند و تفاهم نامه‌های زیادی با بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی امضاء شده است. 

به گفته وی، هدف این طرح افزایش سرانه جنگل در کشور و به تبع آن استان است و همه این درختان در مناطق جنگلی کاشته نمی‌شوند، کاشت درخت در اراضی حاشیه‌ای جاده‌ها، اطراف و محوطه کارخانجات، پادگان‌های نظامی، بوستان‌ها و... هم در برنامه قرار دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با اشاره به اینکه در مباحث مردمی‌سازی و مشارکت، بخشی از درختکاری را صاحبان صنایع انجام می‌دهند و در اراضی کشاورزی مدیریت با خود مردم است. گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مکان محور است و تمامی درختان در مکان‌های مطالعه شده کاشته می‌شوند.

ابوالحسنی با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت فقط مختص کشور ایران نیست بلکه به کل دنیا با اسامی مختلف تعلق دارد، بیان کرد: بر اساس این طرح قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت تولید و کاشته شود، سهم کشور ما که می‌تواند بیش از یک میلیارد باشد، فقط یک میلیارد به مدت چهار سال است.

وی گفت: در اجرای این طرح کشور چین ۷۰ میلیارد درخت را در دستور کار خود قرار داده که تاکنون ۵۰ میلیارد کاشته و ترکیه چهار میلیارد است که موفق نبوده و ۶.۵ میلیارد دیگر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل و دومین کشور جذب کننده کربن هستیم که این آمار مربوط به سال گذشته و امسال ششمین کشور تولیدکننده کربن هستیم و بر اساس این کنوانسیون بعد از سال ۲۰۳۰ ایران کشوری می‌شود که باعث خفگی دنیا می‌شود، زیرا تولیدکننده کربن است.

نادر شعبانی مدیر کارخانه فولاد راور آمادگی مجموعه فولاد راور را در این نشست، عمل به مسئولیت اجتماعی وهمراهی با فعالیت‌های احیاء منابع طبیعی و زیست محیطی اعلام نموده و گفت: مجموعه فولاد راور در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تعامل و همکاری کامل خواهد بود.

شعبانی با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه آب کارخانه فولاد گفت: تامین آب و نهال با کیفیت و سازگار با اقلیم منطقه کاشت از نکات مهم اجرای موفق نهالکاری می‌باشد و با توجه به منبع آبی در اختیار این کارخانه و نهال‌های با کیفیت که مقرر گردید از طرف اداره کل منابع طبیعی در اختیار این مجموعه قرار گیرد ابراز امیدواری کرد که کارخانه فولاد راور نقش خود را در اجرای این طرح مهم و مردمی و افزایش فضای سبز استان و کشور به خوبی ایفا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار